L'administració de l'empresa. Les funcions administratives i els elements que incideixen en el procés administratiu. La funció d'organització: disseny organitzatiu i configuracions estructurals.
L'assignatura sota el títol Administració i Organització d'Empreses és una assignatura bàsica de 6 crèdits, que segons l'assignació del crèdit europeu en la UMH equival a 150 hores. S'imparteix en el segon semestre del primer curs de la titulació.
Quan l'alumnat accedeix a aquesta assignatura ja ha tingut un primer contacte amb l'àrea d'estudi a través de l'assignatura Fonaments d'Organització d'Empreses, del primer quadrimestre del mateix curs. En aquesta assignatura prèvia, introductòria, hi ha un primer acostament a la realitat de l'empresa i tothom està familiaritzat amb algunes nocions bàsiques que constitueixen el fonament de l'estructura i funcionament de l'empresa i que es van desenvolupant progressivament en el conjunt d'assignatures que conformen la titulació.
Després d'aquest primer contacte, l'assignatura té com a objectiu prioritari que l'alumnat adquirisca els coneixements suficients per a comprendre la filosofia o conjunt de criteris que sostenen el Sistema de Direcció i Gestió de l'empresa, que l'aborda des d'una perspectiva global.
Seguint aquest marc teòric el programa aborda, en primer lloc, una sèrie de conceptes generals o fonaments del procés de Direcció i Gestió que contextualitzen i condicionen l'acció de la Direcció de l'empresa en l'exercici de la seua principal tasca : Administrar l'organització; és a dir assegurar l'establiment i èxit dels objectius empresarials a través d'un procés interactiu que aborda les fases de planificació, organització, integració de recursos humans, direcció de personal i control. En segon lloc, s'aprofundeix en una de les fases del procés, la Funció d'Organització, o conjunt d'accions i decisions que donen lloc al disseny de l'estructura organitzativa sota la qual operen les unitats empresarials.
Tot plegat, es pretén desenvolupar determinades habilitats que capaciten l'alumnat, en general, per a buscar, valorar i utilitzar informació rellevant per a cobrir les seues necessitats i objectius; desenvolupar la seua capacitat de reflexió i utilitzar les seues habilitats per a resoldre i enfrontar-se adequadament als reptes que li presenta la vida, en especial, en l'àmbit laboral i en el si de l'organització. De forma específica, capacitar els futurs titulats a desembolicar-se amb els collaboradors, superiors i persones del seu entorn laboral desenvolupant habilitats directives i aprenent a utilitzar al màxim les seues potencialitats.
Aquesta assignatura aporta, a més, els coneixements bàsics que preparen l'alumnat per a l'estudi d'assignatures posteriors, en especial aquelles relacionades amb altres fases del procés d'Administració i Direcció Estratègica