HISTÒRIA DE L'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA AssignaturaCodi: 1647Titulació: Grau en Ciències Polítiques i Gestió PúblicaFacultat de Ciències Socials i Jurídiques d'OriolaCurs: Curs 2 de Grau en Ciències Polítiques i Gestió PúblicaSemestre: 2Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 6Teoria: 3Pràctica: 3Hores: 150Adreçades: 60Compartides: 40Autònomes: 50Matèria: CIÈNCIA DE L'ADMINISTRACIÓMòdul: CIÈNCIA DE L'ADMINISTRACIÓ I GESTIÓ PÚBLICADepartament: Ciència JurídicaÀrea: HISTÒRIA DEL DRET I DE LES INSTITUCIONS Contingut relacionat Carregant... DescripcióFormació i desenrotllament de les institucions politicoadministratives en l'Estat Liberal. L'Administració Central, territorial i local. L'Administració Consultiva. L'organització de la Justícia.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaBALBOA ZARAGOZA, ELADIO■■■PEREZ JUAN, JOSÉ ANTONIO■MORENO TEJADA, SARA■■Interés professionalLa història de l'Administració Pública a Espanya oferix als graduats en ciències polítiques la base intel·lectual jurídica necessària per a comprendre com s'aplica el Dret a la societat i com este s'adapta als seus canvis, per a adequar la seua aplicació a la realitat vigent. Esta assignatura ajuda a comprendre la regulació actual de la majoria de les institucions jurídiques actuals i informa sobre quals són els orígens de la configuració actual de l'estat espanyol.Competències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsConeixement adequat de les administracions, empreses, institucions, organismes públics i organitzacions en general, reglamentacions i procediments necessaris per a la realització de treballs i altres activitats.Capacitat crítica i analítica.Capacitat de consolidació, ampliació i integració dels coneixements fonamentals.Competències EspecífiquesComprendre l'estructura i funcionament dels sistemes i institucions polítiques.Conéixer la dimensió històrica dels processos polítics i socialsOrganitzar i gestionar les Administracions Públiques en els distints nivells.Objectius (resultats d'aprenentatge)01Els estudiants seran capaços de descriure els orígens i característiques de l'administració pública, indicant la pervivència de determinades figures jurídiques en l'actualitat.02Els estudiants seran capaços d'enumerar les característiques principals del Dret en l'Espanya medieval, descrivint l'origen i funcionament de les principals institucions i comparant-les amb les del sistema jurídic liberal-constitucional.03Els estudiants seran capaços de valorar el procés de recepció de l'Ius Comune a Espanya i les seues repercussions en l'ordenament jurídic.04Els estudiants seran capaços d'explicar l'articulació politicojurídica de la Monarquia Hispànica.05Els estudiants seran capaços d'identificar l'origen i justificació històrica de l'administració territorial i els organismes autònoms.06Els estudiants seran capaços de valorar l'evolució historicojurídica de les nostres institucions, reconeixent la seua importància i influència posterior.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesU1Antecedents HistòricsU2L'Espanya medievalU3L'Estat Modern i la universalització del Dret CastellanoU4L'Estat LiberalAssociació objectius i unitatsObjectiu/UnitatU1U2U3U4010203040506CronogramaSetmanaUnitats didàctiquesHores dirigidesHores compartidesHores autònomesHores totals1U142282U142283U142284U243295U243296U2424107U3424108U3434119U34341110U34341111U44241012U44341113U44341114U44341115U444412Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaEscudero, José Antonio. "Curso de historia del derecho fuentes e instituciones político-administrativas". Madrid Gráficas Solana 1985. Tomás y Valiente, Francisco. "Manual de Historia del Derecho español". Madrid:bTecnos 1983. Sánchez-Arcilla Bernal, Jose. Montanos Ferrín, Emma col. "Historia de las Instituciones político-administrativas contemporáneas (1808-1975)". Madrid Dykinson 1994. Bibliografia ComplementàriaBermejo Cabrero, José Luis. "Estudios de historia del derecho y de las instituciones". Alcalá de Henares Universidad D.L. 1989. Azcárraga, Joaquín de 1936-2001. Pérez-Prendes Muñoz-Arraco, José Manuel. "Lecciones de historia del derecho español". Madrid Centro de Estudios Ramón Areces 1997. Clavero, Bartolomé. "Curso general de historia del derecho". Madrid Marcial Pons 1992-. Coronas González, Santos María. "Estudios de historia del derecho público". Valencia Tirant lo Blanch 1998. Alvarez de Morales, Antonio (Alvarez de Morales y Ruiz). "Historia del derecho y de las instituciones españolas". Madrid Edersa, Editoriales de Derecho Reunidas 1989. Gómez Rojo, María Encarnación. "Historia del Derecho y de las Instituciones". Málaga Servicio de Publicaciones, Universidad de Málaga 2003. Ruiz Rodriguez, Ignacio. "Apuntes de historia del derecho y de las instituciones españolas". Madrid Dykinson 2005. Pérez Marcos, Regina María. Sánchez González, María Dolores del Mar. "Introducción a la historia de la administración en España". Madrid Universidad Nacional de Educación a Distancia 2003. EnllaçosProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Contracte d'aprenentatge: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant un acord entre el professor i l'estudiant en què es compromet què se'n va a aprendre, com se'n va a fer el seguiment d'aquest aprenentatge, el període de temps que s'estableix i els criteris d'avaluació.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióA) AVALUACIÓ CONTÍNUA L'alumnat realitzarà una prova objectiva en què respondrà a huit preguntes d'extensió mitja-curta sobre el temari de l'assignatura. Cada una de les preguntes tindrà el valor d'un punt. Dos respostes en blanc o el contingut del qual no corresponga a la pregunta impedirà superar l'assignatura. En esta prova l'alumne podrà aconseguir una puntuació màxima de 8 punts. A més, es valorarà l'assistència a les activitats de l'assignatura, la participació i interés mostrats per l'alumne durant el desenrotllament de la disciplina i la realització de treballs i comentaris de textos històrics proposats. Serà un valor important d'avaluació d'estos treballs i dels propis exàmens l'expressió utilitzada per l'alumne i, en això, s'inclouen les faltes d'ortografia.L'estudiant haurà d'entregar un treball personal de síntesi, comentari i contextualització dels textos assenyalats com bàsics en cada bloc temàtic. Per esta via l'estudiant podrà obtindre fins a 2 punts. La qualificació final serà el resultat de sumar la nota obtinguda en l'examen escrit i la puntuació assignada a l'estudiant. Serà requisit indispensable per a realitzar la mitjana entre ambdós parts l'haver obtingut en la prova escrita una puntuació igual o superior a 4 punts.B) AVALUACIÓ FINAL L'alumnat realitzarà una prova teòrica en què respondrà a huit preguntes d'extensió mitja-curta sobre el temari de l'assignatura. Cada una de les preguntes tindrà el valor d'1 punt. Tres respostes en blanc o el contingut del qual no corresponga a la pregunta impedirà superar l'assignatura. En esta prova l'alumne podrà aconseguir una puntuació màxima de 8 punts. Així mateix l'estudiant haurà de superar un examen basat en l'estudi dels textos pràctics proposats en cada un dels blocs que integren el temari de l'assignatura. En esta prova l'alumne haurà de contextualitzar els textos assenyalats i respondre a les qüestions que se li formulen sobre les esmentades fonts. Per esta via podrà obtindre fins a 2 punts. La qualificació final serà el resultat de sumar la nota obtinguda en l'examen teòric i la puntuació assignada a l'estudiant en la prova pràctica. Serà requisit indispensable per a realitzar la mitjana entre ambdós parts l'haver obtingut en la primera prova una puntuació igual o superior a 4 punts.