DERMATOLOGIA AssignaturaCodi: 2028Titulació: Grau en PodologiaFacultat de MedicinaCurs: Curs 2 de Grau en PodologiaSemestre: 2Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 4,5Teoria: 3Pràctica: 1,5Hores: 112.5Adreçades: 45Compartides: 27.5Autònomes: 40Matèria: DermatologiaMòdul: Quiropodologia i Cirurgia PodològicaWeb docent Departament: Medicina ClínicaÀrea: DERMATOLOGIA Contingut relacionat Carregant... DescripcióSemiologia dermatològica. Lesions dermatològiques elementals i específiques. Patologia dermatològica i el seu tractament.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaBAÑULS ROCA, JOSE■■■MIRALLES BOTELLA, JULIA DOLORES■■MORAGON GORDON, MANUEL ANTONIO■■DEVESA IVORRA, JOSE PEDRO■■BETLLOCH MAS, MARIA ISABEL■■Interés professionalCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsReconéixer les diferències entre el funcionament normal del cos humà i les seues alteracions i determinar l'impacte dels determinants de la salut de la població, demogràfics, ambientals, socials, culturals i els seus efectes.Formular hipòtesis, valorar la informació i promoure solucions viables als casos i situacions professionals.Capacitat per a analitzar, avaluar i valorar les situacions individuals i col·lectives, identificar problemes, interpretar dades i formular solucions als problemes individuals o col·lectius.Valorar críticament la informació i aplicar el mètode científic per a la millora de la pràctica professional.Ser capaç de treballar en equips multidisciplinaris i multiculturals i liderar equips multidisciplinaris.Capacitat d'actualització, consolidació i integració dels nous coneixements per a la millora de l'exercici professional utilitzant les tècniques d'autoaprenentatge continuat i l'anàlisi crítica.Capacitat per a utilitzar i promoure la innovació i creativitat per a la solució dels problemes professionals.Competències EspecífiquesConéixer l'estructura i funció del cos humà especialment de l'extremitat inferior, semiologia, mecanismes, causes i manifestacions generals de la malaltia i mètodes de diagnòstic dels processos patològics metges i quirúrgics, i interrelacionar la patologia general amb la patologia del peu.Adquirir una experiència clínica adequada en cadascun dels continguts podològics, duts a terme en centres acreditats per a la formació universitària de Podologia, i fomentar la interrelació i comunicació eficaç amb pacients, familiars i membres de l'equip multidisciplinari.Competències professionalsConéixer, valorar críticament i saber utilitzar les tecnologies i fonts d'informació biomèdica, per a obtindre, organitzar, interpretar i comunicar informació científica i sanitària. Conéixer els conceptes bàsics de bioestadística i la seua aplicació. Usar els sistemes de cerca i recuperació de la informació biomèdica i comprendre i interpretar críticament textos científics. Conéixer els principis del mètode científic, la investigació biomèdica i l'assaig clínic.Conéixer, diagnosticar i tractar les dermatopies i les queratopies, el tractament dels helomes i de les seues causes. Onicologia, patologia i tractament conservador de l'aparell unguial.Conéixer i aplicar les tècniques d'exploració, diagnòstic i tractament de les ferides, úlceres i processos infecciosos que afecten el peu. Estudi, diagnòstic i tractament del peu diabètic. Mecanismes de reparació i cicatrització.Conéixer i utilitzar tècniques i tractaments quiropodològics i d'administració de fàrmacs.Conéixer i emprar l'instrumental en cirurgia i quiropodologia, els mètodes d'esterilització i la presa de mostres per a cultius.Conéixer, diagnosticar i tractar els processos vasculars i neurològics perifèrics que afecten el peu i que són susceptibles de tractament quiropodològic.Conéixer i aplicar proves complementàries en quiropodologia. Estudi i valoració del pacient candidat a tractaments quiropodològics. Protocols diagnòstics i catalogació del risc quirúrgic.Conéixer i aplicar la farmacologia específica d'ús podològic. Conéixer i utilitzar la farmacologia prequirúrgica i postquirúrgica, els tipus d'anestèsia en podologia i les tècniques d'aplicació.Objectius (resultats d'aprenentatge)01El principal objectiu de l'assignatura és que l'estudiant de podologia s'inicie en el coneixement de les malalties dermatològiques, com a pilar bàsic de la seva professió02Reconèixer (en un tall o en un dibuix histológico) els components estructurals de l'epidermis, dermis i hipodermis.03Definir les lesions elementals de la pell, i classificar les diferents dermatosis segons la lesió elemental.04Reconèixer clínicament i orientar el tractament de les dermatosis que amb més freqüència són motiu de consulta freqüent en una consulta podològica com a infeccions bacterianes, fúngiques, els èczemes, la urticària i la psoriasis.05Distingir les lesions cutànies que són signe de malaltia sistémica, com el lupus eritematós, la dermatomiositis, les vasculitis, les paniculitis i les dermatosis paraneoplàsiques.06Reconèixer clínicament les lesions cutànies que indiquen gravetat, com les malalties ampolloses extenses, la porpra, la necrosi o els nòduls cutanis.07Valorar correctament les lesions tumorals de la pell, i reconèixer els tumors benignes i malignes més freqüents, sobretot les lesions pigmentades, i especialment el melanoma maligneContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesU1UNITAT DIDÀCTICA I ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE LA PELL I LES SEUES ANNEXOSU2II UNITAT DIDÀCTICA. TRACTAMENT MÈDIC I PROCEDIMENTS QUIRÚRGICSU3III. UNITAT DIDÀCTICA. ALTERACIONS PRIMÀRIES DE LA PELL.U4IV UNITAT DIDÀCTICA. MALALTIES SISTÈMIQUES AMB REPERCUSSIÓ CUTÀNIAU5V. UNITAT DIDÀCTICA. MALALTIES PER AGENTS VIUSU6VI. UNITAT DIDÀCTICA. TUMORS BENIGNES I MALIGNESU7VII. UNITAT DIDÀCTICA. PATOLOGIA DE LES UNGLESAssociació objectius i unitatsObjectiu/UnitatU1U2U3U4U5U6U701020304050607CronogramaSetmanaUnitats didàctiquesHores dirigidesHores compartidesHores autònomesHores totals1313723238332274U331375U331,526,56U432387U432278U432389U5323810U5323811U5323812U6323813U6322714U7323815U73227Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaFitzpatrick, Thomas B. "Atlas de dermatología clínica". Mexico [etc.] Interamericana/McGraw-Hill 1994. Levene, G. M. (Gerald Max). Calnan, Charles D. "Atlas en color de dermatología". London Wolfe 1992. Habif, Thomas P. "Enfermedades de la piel diagnóstico y tratamiento". Madrid Elsevier 2006. Ferrándiz, C. (Carlos Ferrándiz Foraster). "Dermatología clínica". Madrid [etc.] Mosby 1996. Alonso Peña, David. "Atlas de dermatología del pie". Barcelona Médica Panamericana D.L. 2007. Bibliografia ComplementàriaBolognia, Jean L. / Jorizzo, Joseph L. / Rapini, Ronald P. "Dermatología [editores] Jean L. Bolognia, Joseph L. Jorizzo, Ronald P. Rapini". Madrid Elsevier D.L. 2004. Fitzpatrick, Thomas B. "Dermatology in general medicine". New York [etc.] McGraw-Hill 1993. Vázquez Maldonado, Bernat / Alonso Peña, David. "Patología dérmica del pie". Barcelona Ediciones Especializadas Europeas 2005. EnllaçosPàgina web de Dermatologia de la Facultat de Medicina de ValènciaAtles d'imatges per ordre alfabètic. Cursos de dermatologia. Autor: Dr. Mohamed Deuguezli. Ubicació: Facultat de Medicina Ibn El Jazzar, Sousse, Tunísia. Valoració: molt interessant. Idioma: FRANCÉS, ANGLÉSDescripció: bases de dades dermatològiques: índexs per patologies i regions anatòmiques amb 300 imatges de patologia; dermatopathology dictionary; col·lecció d'imatges de dermopatologia; dermatopathology tutorial; introducció a la dermatologia bàsica; diagnòstic diferencial morfològic; vincles. Editor: Dept. of Dermatology - University of Iowa College of Medicine. Valoració: interessant. Idioma: ENGONALS.Pàgina web de Dermatologia de la Facultat de Medicina de LleidaProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.AvaluacióEs realitzarà una avaluació única al final del quadrimestre. Constarà de:1) Examen teòric (puntua 60%): serà avaluada mitjançant una proves escrita al final del quadrimestre. Constarà de 60 preguntes amb resposta múltiple (dues per tema) i dues preguntes curtes de desenvolupament. El percentatge de cadascuna d'elles serà del 80% (test) I 20% (desenvolupament).2) Examen pràctic (puntua 40%): 20 casos clínicsPRÀCTIQUES: Obligatòries per a aprovar l'assignatura encara que no puntuen per a la nota final. L'alumne que per alguna raó justificada no les realitze en el període establit, haurà de recuperar-les.Criteris de correcciós'aplicarà un coeficient de correcció del 25%