DEPRESSIÓ I DÈFICIT D'AUTOESTIMA AssignaturaCodi: 1324Titulació: Màster Universitari en Teràpia Psicològica amb Xiquets i AdolescentsFacultat de Ciències SociosanitàriesCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Teràpia Psicològica amb Xiquets i AdolescentsSemestre: 1Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 4,5Teoria: 3Pràctica: 1,5Hores: 112.5Adreçades: 0Compartides: 6Autònomes: 61Matèria: Avaluació i Tractament dels Trastorns Internalitzants de la Infantesa i AdolescènciaMòdul: Mòdul II: Intervenció Psicològica en Trastorns InfantojuvenilsDepartament: Contingut relacionat Carregant... Descripció1. Descripció clínica: trastorns de l'estat d'ànim2. Epidemiologia i comorbiditat3. Etiologia i factors de risc4. Avaluació5. Tractaments eficaços per a la depressió infantil i el dèficit d'autoestima.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaESPADA SÁNCHEZ, JOSÉ PEDRO■■■MENDEZ CARRILLO, FRANCISCO XAVIER■■SEVILLA GASCÓ, JUAN■■Interés professionalEls trastorns de l'estat de l'anim són molt freqüents en la infància i adolescència i dels que més motius de consulta suposen. L'assignatura permet a l'alumne aprendre a diagnosticar els diferents trastorns afectius, avaluar la seua gravetat i aplicar el tractament adequat.Competències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsSer capaç de reconèixer i acceptar l'ambigüedad i la complexitat dels problemes psicològics, així com la naturalesa temptativa de les seves explicacions i el context social on es produeixen.Reconèixer i respectar la diversitat humana i comprendre que les explicacions psicològiques poden variar a través de poblacions i contextos.Saber valorar i integrar la implicació dels diferents aspectes psicològics en el desenvolupament dels trastorns psicològics.Mostrar un sentit crític raonable i curiositat intel·lectual sobre els factors que influeixen o causen els trastorns psicològics.Valorar críticamente la informació i aplicar el mètode científic per a la millora de la pràctica professional.Formular hipòtesi, valorar la informació i promoure solucions viables als casos i situacions professionals.Capacitat per a analitzar, avaluar i valorar les situacions individuals i col·lectives, identificar problemes, interpretar dades i formular solucions als problemes individuals o col·lectius.Aplicar el codi ètic i deontológico de la professió, considerant els drets dels usuaris.Competències EspecífiquesSer capaç d'aplicar correctament els criteris diagnòstics dels diferents trastorns psicològics infantils i juvenils.Saber establir un pla de tractament a partir de les prediccions realitzades sobre el nen o adolescent i els coneixements psicològics.Saber escollir i seleccionar aquelles tècniques d'intervenció psicològica infantil/adolescent més adequades en cada cas per a aconseguir els objectius.Saber aplicar les principals tècniques d'intervenció efectives i contrastades empíricamente per a població infantil i adolescent.Saber aplicar estratègies i mètodes d'intervenció directa sobre nens i adolescents: construcció d'escenaris saludables, prevenció de problemes i qualitat de vida.Saber aplicar estratègies i mètodes d'intervenció indirecta a través d'altres persones (pares, professors, etc.): assessorament, formació de formadors i altres agents.Objectius (resultats d'aprenentatge)L'estudiant podrà diferenciar els criteris diagnòstics dels distints trastorns de l'animL'estudiant serà capaç d'aplicar els instruments d'avaluació apropiats per al diagnòstic dels trastorns de l'animL'estudiant serà capaç d'intervindre en la depressió infanto-juvenil i altres problemes relacionatsL'estudiant serà capaç de relizar programes de prevenció de la depressió i foment de l'autoestima en nens i adolescentsContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesPsicopatologia de la depressió infantil i juvenilTractament psicologic de la depresió infantil.Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaEspada Sánchez, José Pedro coord / Orgilés Amorós, Mireia coord / Méndez Carrillo, F. Xavier coord. "Terapia psicológica con niños y adolescentes Estudio de casos clínicos". Madrid Pirámide D.L. 2006. Bibliografia ComplementàriaBarrio Gándara, Victoria del. Mestre Escrivá, María Vicenta. "Epidemiología de la depresión infantil en Valencia". Valáencia Conselleria de Sanitat i Consum 1989. Froján Parga, María Xesús. "Tratando... depresión guía de actuación para el tratamiento psicológico". Madrid Pirámide 2006. "Guía de práctica clínica sobre la depresión mayor en la infancia y en la adolescencia versión resumida". [Madrid] Ministerio de Ciencia e Innovación 2009. EnllaçosProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.AvaluacióEl sistema d'avaluació serà el següent: a)-Examen (50%): 20 preguntes tipus test amb 3 opcions de resposta. El sistema de correcció serà PD= A - (E/k-1)/ (número de preguntas/10), on A són els encerts, E els errors i k el nombre d'opcions de les preguntes. És necessari un 5 per a superar l'examen.b) Portafolio (30%): activitats realitzades després de vore les grabacions de les classes. c) Docència online (20%): activitats exercides en la plataforma virtual dirigides pel professor.En les convocatòries extraordinàries de setembre i desembre es durà a terme un examen teòric (50%) i un examen sobre un cas pràctic (50%).