Descripció
Tecnologies de generació, distribució, amplificació i encaminament de senyal per fibra. Sistemes analògics i digitals avançats per fibra. Factors degradants. Xarxes òptiques.
La incessant demanda de capacitat en les actuals xarxes de comunicacions causada per la proliferació de nous serveis i aplicacions que requereixen cada vegada majors amples de banda és responsable de la rellevància que avui dia adquireix la investigació i desenvolupament de sistemes i tecnologies fotòniques que sustentin els actuals i futurs sistemes de comunicacions òptiques. En aquest context, l'adquisició de coneixements i habilitats tècniques en l'ús de tecnologies avançades de comunicacions òptiques proporcionaran als futurs professionals la capacitat de dissenyar, implementar i explotar infraestructures i serveis de telecomunicació basats en sistemes comunicacions òptiques d'última generació.
Competències Generals
- Capacitat per a projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en tots els àmbits de l'enginyeria de telecomunicació.
- Capacitat per al modelatge matemàtic, càlcul i simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques d'investigació, desenrotllament i innovació en tots els àmbits relacionats amb l'Enginyeria de Telecomunicació i camps multidisciplinaris afins.
- Capacitat per a l'aplicació dels coneixements adquirits i resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis i mulitidisciplinares, sent capaços d'integrar coneixements.
- Capacitat per a comprendre la responsabilitat ètica i la deontologia professional de l'activitat de la professió d'Enginyer de Telecomunicació.
- Capacitat per a saber comunicar (de forma oral i escrita) les conclusions- i els coneixements i raons últimes que les sustenten- públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clar i sense ambigüitats.
- Posseir habilitats per a l'aprenentatge continuat, autodirigit i autònom.
- Coneixement, comprensió i capacitat per a aplicar la legislació necessària en l'exercici de la professió d'Enginyer de Telecomunicació.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Els estudiants adquiriran una visió completa de les diferents tecnologies que s'utilitzen en els actuals sistemes de comunicacions òptiques
- Els estudiants coneixeran amb detall el funcionament i característiques dels dispositius òptics sobre els quals se sustenten les actuals xarxes de comunicacions òptiques
- Els estudiants identificaran els efectes degradants o limitants de la qualitat dels senyals transmesos
- Els estudiants adquiriran els coneixements per aplicar tècniques avançades que reduixquen el impacte de efectes degradants en sistemes òptics
- Els estudiants aprendran els fonaments en els que es basen els esquemes de detecció coherent.
- Els estudiantes coneixeran distints esquemes de funcionament en funció del format de modulació coherent considerat
- Els estudiants coneixeran l'estructura actual de les xarxes de comunicacions òptiques i dels diferents dispositius òptics avançats que les integren
- Els estudiants dominaran els aspectes més rellevants dels estàndards en els quals es regeixen les actuals xarxes de comunicacions òptiques
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Complementària
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.
- Aprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.
- Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.
- Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.
Avaluació
- Avaluació
En la convocatòria ordinària (juny) l'alumne podrà escollir entre el mètode d'avaluació contínua mitjançant lliuraments de treballs, qüestionaris i informes de seminaris i practiques, o avaluació única mitjançant un examen final, com es detalla a continuació.
En les convocatòries extraordinàries (setembre, desembre o fi d'estudis) l'alumne únicament podrà ser avaluat mitjançant la realització d'un examen final.
- Mètode d'avaluació contínua mitjançant lliuraments
Els alumnes que desitgin acollir-se a aquesta opció, hauran de lliurar informes individuals sobre el desenvolupament de les pràctiques proposades, seminaris impartits i qüestionaris de revisió de cada unitat temàtica en les dates assignades. Es valorarà l'assistència a les classes (a partir del 80%) amb aprofitament i participació activa. Els informes i qüestionaris lliurats no es guarden per anys successius.
- Mètode d'avaluació única mitjançant examen final
Els alumnes que desitgin acollir-se a aquesta opció en la convocatòria ordinària, hauran d'indicar en l'examen, entenent que renuncien amb això als mèrits aconseguits per l'opció d'avaluació contínua, en cas que iniciaren prèviament esta opció. La matèria objecte d'examen estarà composta per tot el temari, seminaris i pràctiques realitzades. La durada mínima serà de 2 hores i mitja, consistint en la resolució d'un test (40% de la nota) i problemes / qüestió teòrica sobre el temari (40% de la nota) i qüestions teòriques sobre les pràctiques i seminaris realitzats (20%).
Criteris d'avaluació mitjançant examen.
Les preguntes de test seran d'opció múltiple, amb penalització en les respostes errònies. No està permès l'ús apunts, llibres i calculadores en aquesta part.
En la correcció dels problemes i qüestions s'avaluarà: el desenvolupament i presentació lògic-formal, el càlcul i la resolució numèrica correcta, si escau, i la discussió del resultat i les conclusions obtingudes referents a les preguntes formulades a l'enunciat. No s'avaluaran aquells problemes que no estiguen mínimament explicats i desenvolupats. No està permès l'ús apunts i llibres en aquesta part.
Requeriments addicionals en avaluació única
A la part de problemes es necessita calculadora. No es permeten calculadores programables ni amb connexió de dades. No està permès l'ús de telèfons mòbils. No es necessita l'ús de llibres i apunts, les fórmules necessàries seran donades en els enunciats. És obligatori assistir a l'examen proveït de document d'identitat o del carnet d'estudiant de la UMH. Els alumnes que no respecten esta norma podran ser exclosos de l'examen.