AVALUACIÓ I INTERVENCIÓ EN RISCOS PSICOSOCIALS AssignaturaCodi: 3246Titulació: Màster Universitari en Gestió de Recursos Humans, Treball i OrganitzacionsFacultat de Ciències SociosanitàriesCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Gestió de Recursos Humans, Treball i OrganitzacionsSemestre: 2Tipus: OptativaIdioma: CastellàECTS: 7,5Teoria: 7,5Pràctica: 0Hores: 187.5Adreçades: 42.5Compartides: 4Autònomes: 141Matèria: OptativaDepartament: Contingut relacionat Carregant... DescripcióEntorns de treball no saludables. Mètodes psicobiològics d'investigació en l'entorn ocupacional. Malalties cardiovasculars. Alteracions neuroendocrines i immunològiques. Resposta global de malaltia de l'organisme. Intervenció en psicosociologia. Intervenció en ergonomia. Gestió de la prevenció. Avaluació dels riscos psicosocials. Conseqüències dels factors de risc psicosocial.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaSOLANES PUCHOL, ANGEL■■■SERRANO ROSA, MIGUEL ANGEL■■GOMEZ GARCIA, MARIA CRISTINA■■MIRÓ MORALES, ELENA■■MINGUEZ GALLEGO, FERNANDO ANTONIO■■LIRA RODRIGUEZ, EVA■■BEL ALBORS, JOSE MARÍA■■Interés professionalAnalitzar, avaluar i intervenir davant l'aparició i / o prevenció de processos de naturalesa psicosocial (estrès, burnout, conflictes laborals), així com saber avaluar aspectes relatius a la pròpia organització, el seu manteniment i desenvolupament.Competències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsManeig d'informació: arreplega eficaç d'informació de llibres i revistes; arreplega eficaç d'informació de documents; arreplega eficaç d'informació d'una altra gent; disseny i conducció d'entrevistes; custòdia de documentació.Comunicació: lectura i escriptura en anglés; realització de presentacions audiovisuals; realització d'informes orals i escrits; comunicació de doble via eficaç, interpretació de les intencions de la gent.Acadèmiques: raonament lògic; pensament crític; aplicació de diverses estratègies de solució de problemes; avaluació de nous desenrotllaments.Estratègia professional: elecció d'una estratègia apropiada per a tractar amb el problema o problemes, basant-se en una reflexió sobre la situació professional i les pròpies competències bàsiques d'un.Gestió de la pràctica professional: disseny i gestió de la pràctica professional, independentment de si es té un xicotet negoci o s'és part d'una organització pública o privada més gran, incloent aspectes financers, de personal, i operatius, proporcionant lideratge als empleats.Relacions professionals: establiment i manteniment de relacions amb altres professionals, així com amb organitzacions rellevants.Adquisició del codi ètic de la professió: reconeixement d'aspectes ètics considerant les perspectives i interessos dels diferents agents (stakeholders) . Garantia de respecte dels principis ètics de la professió en la presa de decisions. Consideració d'assumptes ètics en les activitats d'investigació i professionals. Competència per a jutjar i resoldre dilemas.éticosDesenrotllament professional continu: actualització i desenrotllament de les pròpies competències, coneixements i destreses d'acord amb els canvis en l'àrea i els estàndards i requisits de la professió psicològica, les lleis nacionals i les normatives europees.Garantia de qualitat: establiment i manteniment d'un sistema de garantia de qualitat per a la pràctica com un tot.Competències EspecífiquesCapacitat per a desenrotllar actituds positives en els treballadors i comportaments que contribuïsquen a incrementar els nivells de rendiment, satisfacció i salut dels treballadors.Capacitat per a dissenyar programes que faciliten la socialització laboral dels treballadors, la innovació i el canvi, el treball en equip i les noves tecnologies.Capacitat per a desenrotllar la comunicació en les organitzacions, el lideratge, la presa de decisions i l'eficàcia organitzacional.Capacitat per a reduir els conflictes en les organitzacions, l'absentisme i el nivell de rotació externa.Capacitat per a determinar i aplicar les principals tècniques i ferramentes per a preveure i detectar les necessitats de formació estratègiques i immediates i per a elaborar un pla de formació en funció de les necessitats de formació definides, dissenyant respostes formatives eficaces i eficients i procediments d'avaluació de l'impacte de la formació i la seua contribució a l'èxit dels objectius de l'empresa.Capacitat per a actuar en la prevenció de riscos laborals i el desenrotllament de la cultura preventiva en l'empresa.Capacitat per a definir i planificar l'estratègia de la Direcció de Recursos Humans i implementar la Gestió de Recursos Humans per competències i gestionar l'àrea econòmica.Objectius (resultats d'aprenentatge)Definir el concepte de Psicosociologia i la situació dins de les organitzacions i el mercat laboralDefinir les principals funcions del Responsable en Prevenció de Riscos Laborals dins d'una organitzacióPlantejar els principals reptes amb què es troben els professionals en la gestió de la prevenció de riscos laborals en una organitzacióDefinir el concepte de factors de naturalesa psicosocialDefinir els principals elements que integren els factors psicosocials d'un lloc de treball i la seva relació amb la prevenció de riscos laborals en una organitzacióAprendre a utilitzar les diverses eines per a l'avaluació dels factors psicosocials d'un lloc de treballDefinir els principals elements organitzacionals relacionats amb els factors psicosocials i que influeixen en la prevenció de riscos laborals en una organització: estructura, cultura i clima organitzacionalAprendre a utilitzar les diverses eines i els principals mètodes per a l'avaluació dels factors organitzacionals que poden ser motiu de riscos laborals per als seus treballadorsDefinir els principals components relacionats amb les característiques de l'empresa, d'un lloc de treball, individuals i del rendiment i la seva relació amb la prevenció de riscos laborals en una organitzacióAprendre a utilitzar les diverses eines per a l'avaluació de les característiques de l'empresa, d'un lloc de treball, individuals i del rendiment en la prevenció de riscos laborals.Definir els principals components de l'estrès, del burnout, del mobbing (assetjament psicològic en el treball), assetjament sexual, violència física a la feina i el somni i la seva relació amb la prevenció de riscos laborals en una organitzacióAprendre a utilitzar les diverses eines per a l'avaluació de l'estrès, del burnout, del mobbing (assetjament psicològic en el treball), assetjament sexual, violència física i el somni en la prevenció de riscos laboralsContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesGestió de la prevencióConceptes i objectius de la psicosociologiaMetodologies per l'Avaluació dels riscos psicosocialsIntervenció en PsicosociologíaConseqüències dels factors de risc psicosocialPràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaLlaneza, Francisco Javier. "Ergonomía y psicosociología aplicada manual para la formación del especialista". Valladolid Lex Nova 2006. Bibliografia ComplementàriaAlmodóvar Molina, Ma. Antonia. "Psicosociología del trabajo". [Madrid] Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo DL 2001(Barcelona: Centro Nacional de Condiciones de Trabajo, INSHT). Solanes Puchol, Angel. Serrano Rosa, Miguel A. "Ergonomía y psicosociología de la prevención de riesgos laborales". Alicante Universidad Miguel hernández D.L. 2005. Álvarez Zárate, José Manuel coord. / Pardos Ordovás, María del Mar coord. / Hueso Calvo, Rosa coord. "Manual de ergonomía y psicosociología". Madrid Fundación MAPFRE, Instituto de Prevención, Salud y Medio Ambiente 2012. EnllaçosEnciclopèdia de l'OIT. Salut i Seguretat en el treball. Violència en llocs de treball 51.2.pdfTot el material a partir del qual els alumnes podran preparar aquesta assignatura estarà disponible a la web del Màster de la plataforma Moodle, en l'apartat de l'assignatura Continguts avançats en Psicologia dels Recursos HumansProgramariMetodologia i avaluacióAvaluacióPRESENCIALITAT / AVALUACIÓ CONTÍNUA- Assistència a la classe presencial i participació activa: podran obtenir fins a un 20% de la nota final. (Absència permesa per seguir en l'avaluació contínua fins a un 20%)- Realització de tots els exercicis proposats pel professorat: podran obtenir fins a un 40% de la nota final. Cal obtenir una nota mínima de 5 sobre 10.- Examen presencial: podran obtenir fins a un 40% de la nota final. Cal obtenir una nota mínima de 4 sobre 10.NO PRESENCIALITAT / AVALUACIÓ NO CONTINUADA / CONVOCATÒRIA OFICIAL- Realització de TOTS els exercicis proposats pel professorat: podran obtenir fins a un 60% de la nota final. Cal obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 en cada mòdul o exercici proposat.- Examen presencial: podran obtenir fins a un 40% de la nota final. Cal obtenir una nota mínima de 4 sobre 10.Característiques de la prova d'avaluacióLa prova d'avaluació consistirà en un examen tipus test