EFECTE DE L'APLIC. DE RESID. ORGÀNICS TRACT. I ESTABIL. SOBRE PROP. FÍSIC., QUÍM. Y BIOL. DEL SÒL AssignaturaCodi: 3276Titulació: Màster Universitari en Gestió, Tractament i Valoració de Residus OrgànicsEscola Politècnica Superior d'OriolaCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Gestió, Tractament i Valoració de Residus OrgànicsSemestre: 1Tipus: OptativaIdioma: CastellàECTS: 4,5Teoria: 4,5Pràctica: 0Hores: 112.5Adreçades: 45Compartides: 13.5Autònomes: 53.5Matèria: Ús de Residus Orgànics Tractats i Estabilitzats en AgriculturaMòdul: Valoració dels Residus OrgànicsDepartament: Contingut relacionat Carregant... DescripcióIntroducció. Efectes físics. Efectes químics. Introducció. Compost en el sòl: efecte sobre la biota edàfica. Efecte sobre el desenvolupament i la producció vegetal. Ús delcompost en control biològic de plagues. Introducció. Valor fertilitzant. Criteris de dosificació. Adobs organominerals. Aplicació en camp: equips i cultius.Agricultura ecològica: fonaments i tendències. Compostatge en el marc de l'agricultura ecològica. Metodologies específiques. Resultats pràctics del compostatge en l'agricultura ecològica. Introducció. Característiques desitjables dels composts emprats com a substrat. Ús de compost como substrats o components de substrats en planta ornamental. Compost com a substrat en planters de plançons hortícoles. Compost com a substrat en vivers de plançons llenyosos.Cursant aquesta assignatura s'adquireixen a més les següents competències específiques:- Avaluar els efectes de l'aplicació de residus i composts sobre les propietats del sòl.- Conéixer el maneig i saber calcular la dosi d'aplicació de residus orgànics i composts tant en agricultura tradicional com ecològica.- Conéixer altres opcions per a l'aprofitament de residus orgànics i composts com ara viverismes, planters i recuperació o rehabilitació de sòls degradats i/o contaminats.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaPEREZ ESPINOSA, AURELIA■■■LOPEZ GONZALEZ, JUAN ANTONIO■■MORENO CASCO, JOSÉ JOAQUÍN■■JURADO RODRIGUEZ, MACARENA DEL MAR■■MOLINA DONATE, MARIA JOSEFA■■Interés professionalEl alumnado conocerá cual es el aprovechamiento de los residuos orgánicos estabilizados y tratados para usos agronómicos y medioambientalesCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsIdentificació i resolució de problemes relacionats amb la gestió de residus orgànics.Capacitat per a l'adaptació als avanços científics, millora contínua, innovació i creativitat en l'àmbit de la gestió de residus orgànics.Capacitat d'anàlisi i síntesi de la informació.Capacitat crítica i analítica en l'àmbit mediambiental.Capacitat per a la presa de decisions.Capacitat de comunicació oral i escrita dels coneixements adquirits.Capacitat de treball en equips multidisciplinaris i multiculturals.Compromís ètic i mediambiental per al desenrotllament de solucions científiques sostenibles amb l'entorn humà i natural.Competències d'especialitatConéixer el maneig i saber calcular la dosi d'aplicació de residus orgànics i compost tant en agricultura tradicional com ecològica.Avaluar els efectes de l'aplicació de residus i composts sobre les propietats del sòl.Conéixer altres opcions per a l'aprofitament de residus orgànics i composts com ara viverismes, planters i recuperació o rehabilitació de sòls degradats i/o contaminats.Objectius (resultats d'aprenentatge)Aconseguir que els alumnes es familiaritzen amb els conceptes bàsics de Física de Sòls, relatius a l'enteniment del sòl com un sistema trifàsic i els mètodes d'avaluació de la fertilitat física del sòl, amb vista a adquirir les destreses necessàries per a la implementació de tècniques senzilles amb base en l'ús d'esmenes orgàniques tractades i estabilitzades per a la conservació de sòls baix explotació agrícola i per a la restauració de sòls degradats per activitats antròpiques baix clima mediterrani."Aconseguir que els alumnes practiquen els coneixements adquirits en el tema 1 i els mètodes d'avaluació de la fertilitat física del sòl, amb vista a adquirir les destreses necessàries per a la implementació de tècniques senzilles amb base en l'ús d'esmenes orgàniques tractades i estabilitzades per a la conservació de sòls baix explotació agrícola i per a la restauració de sòls degradats per activitats antròpiques baix clima mediterraniAconseguir que els alumnes aprenguen casos pràctics d'implementació de tècniques senzilles amb base en l'ús d'esmenes orgàniques tractades i estabilitzades per a la conservació de sòls baix explotació agrícola i per a la restauració de sòls degradats per activitats antròpiques baix clima mediterraniConéixer les principals propietats químiques del sòlEstablir quals són els efectes més importants sobre les propietats químiques que l'aplicació de les residus orgànics en el sòl comportaReconéixer el pes específic de la biota edàfica en els propietats i característiques del sòlValorar la influència que la matèria orgànica estabilitzada exercix sobre les propietats biològiques del sòl, tant des d'un punt de vista quantitatiu com qualitatiuContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesConservació i restauració de sòls. Aspectes generalsTÈCNIQUES PER A LA CONSERVACIÓ I LA RESTAURACIÓ DE LA FERTILITAT DEL SÒL"APLICACIONS PRÀCTIQUES D'ESMENES ORGÀNIQUES COMPOSTADAS O ESTABILITZADES"LA MATÈRIA ORGÀNICA I LA CONSERVACIÓ DE SÒLS. ASPECTES GENERALSEFECTE DE LA MATÈRIA ORGÀNICA SOBRE LES PROPIETATS FISICOQUÍMIQUES I QUÍMIQUES DEL SÒLIntroducció a les propietats biològiquesInfluència de l'aplicació de matèria orgànica estabilitzada sobre la biota del sòl"Influència de l'aplicació de matèria orgànica estabilitzada sobre el desenrotllament i la producció vegetal"Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaBoixadera, Jaime / Teira, M.Rosa. "Aplicación agrícola de residuos orgánicos 5¿ Curso de Ingeniería Ambiental: Lleida, 23-24-25 De Abril de 2001". [Lleida?] Edicions de la Universitat de Lleida D.L.2001. Cabrera Capitán, Francisco de Paula coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos aspectos agronómicos y medioambientales III 4 Residuos orgánicos en la restauración/rehabilitación de suelos degradados y contaminados". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014. Coyne, Mark. Rasskin, Martin. "Microbiología del suelo un enfoque exploratorio". Madrid Paraninfo D.L. 2000. García Izquierdo, Carlos. "Técnicas de análisis de parámetros bioquímicos en suelos medida de actividades enzimáticas y biomasa microbiana". Madrid Mundi-Prensa 2003. Labrador Moreno, Juana. "La materia orgánica en los agrosistemas". Madrid MAPA Mundi-Prensa D.L.1996. Moreno Casco, Joaquín / Moral Herrero, Raúl. "Compostaje". Madrid Mundi-Prensa 2008. Navarro Blaya, Simón. Navarro García, Ginés, aut. "Química agrícola [recurso electronico] : el suelo y los elementos químicos esenciales para la vida vegetal /". Madrid : Mundi-Prensa, 2003. Navarro Blaya, Simón. Navarro García, Ginés coaut. "Química agrícola el suelo y los elementos químicos esenciales para la vida vegetal". Madrid Mundi-Prensa 2000. Navarro García, S. Navarro García, Ginés. "Química agrícola Química del suelo y de los nutrientes esenciales para las plantas". Madrid Mundi-Prensa 2013. Porta Casanellas, Jaime. López-Acevedo Reguerín, Marta / Roquero de Laburu, Carlos. "Edafología para la agricultura y el medio ambiente". Madrid Mundi-Prensa 1994. Porta Casanellas, Jaime. López-Acevedo Reguerín, Marta aut. / Poch Claret, Rosa M. aut. "Introducción a la edafología uso y protección del suelo". Madrid Mundi-Prensa 2008. Thompson, Louis M. "El suelo y su fertilidad propiedades físicas, biológicas y químicas del suelo en relación con su formación, clasificación y tratamientos desde el punto de vista de la fertilidad". Barcelona [etc.] Reverté D.L. 1974. Bibliografia ComplementàriaBates, Albert K., 1947-. "The biochar solution [electronic resource] : carbon farming and climate change /". Gabriola Island, BC : New Society Publishers, c2010. Carrasco Dorrién, J.M. "Química agrícola temas complementarios". Valencia Universidad Politécnica 1988. Navarro Blaya, Simón. Navarro García, Ginés coaut. "Temas de química agrícola El suelo y los elementos químicos esenciales para la vida vegetal". León Academia D.L. 1984. "Manual de compostaje experiencias realizadas años 2004-2008". Madrid Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino D.L. 2009. Enllaçoshttp://www.eea.europa.eu/themes/wastehttp://www.reusewaste.eu/ProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Contracte d'aprenentatge: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant un acord entre el professor i l'estudiant en què es compromet què se'n va a aprendre, com se'n va a fer el seguiment d'aquest aprenentatge, el període de temps que s'estableix i els criteris d'avaluació.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióEls criteris i mètodes d'avaluació es realitzaran d'acord amb dos modalitats generals d'avaluació, a les que podrà optar el/la estudiant: Modalitat A. Avaluació amb prova única: - Examen de coneixements . Es realitzarà un examen presencial al final de les activitats de la matèria en la convocatòria oficial i consistirà en una prova que inclourà bàsicament preguntes curtes, test i supòsits pràctics sobre els continguts de l'assignatura. La nota mínima necessària per a aprovar este examen és de 5 sobre 10. Modalitat B. Avaluació contínua: - Examen de coneixements de teoria (40% nota de la materia). Es realitzarà un examen en la plataforma virtual, convocat en data i hora especifica, que inclourà preguntes test sobre els continguts teòrics i pràctics. La nota mínima necessària per a amitjanar la qualificació d'este examen amb la qualificació del portafolio docent és de 4 sobre 10. - Portafolio docent (60 % nota de la materia). Esta carpeta virtual inclourà totes les activitats exercides per l'alumne a través de tasques i activitats (casos pràctics, preguntes curtes, problemes i test d'autoevaluación). La nota mínima necessària per a amitjanar la qualificació del portafolio docent amb la qualificació obtinguda en l'examen de coneixements de teoria és de 4 sobre 10.