L'AGRICULTURA ECOLÒGICA COM A RECEPTORA DE RESIDUS ORGÀNICS TRACTATS I ESTABILITZATS AssignaturaCodi: 3278Titulació: Màster Universitari en Gestió, Tractament i Valoració de Residus OrgànicsEscola Politècnica Superior d'OriolaCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Gestió, Tractament i Valoració de Residus OrgànicsSemestre: 2Tipus: OptativaIdioma: CastellàECTS: 3Teoria: 3Pràctica: 0Hores: 75Adreçades: 30Compartides: 9Autònomes: 36Matèria: Ús de Residus Orgànics Tractats i Estabilitzats en AgriculturaMòdul: Valoració dels Residus OrgànicsDepartament: Contingut relacionat Carregant... DescripcióIntroducció. Efectes físics. Efectes químics. Introducció. Compost en el sòl: efecte sobre la biota edàfica. Efecte sobre el desenvolupament i la producció vegetal. Ús del compost en control biològic de plagues. Introducció. Valor fertilitzant. Criteris de dosificació. Adobs organominerals. Aplicació en camp: equips i cultius.Agricultura ecològica: fonaments i tendències. Compostatge en el marc de l'agricultura ecològica. Metodologies específiques. Resultats pràctics del compostatge en l'agricultura ecològica. Introducció. Característiques desitjables dels composts emprats com a substrat. Ús de compost com a substrats o components de substrats en planta ornamental. Compost com a substrat en planters de plançons hortícoles. Compost com a substrat en planters de plançons llenyosos.Cursant aquesta assignatura s'adquireixen a més les següents competències específiques:- Avaluar els efectes de l'aplicació de residus i composts sobre les propietats del sòl.- Conéixer el maneig i saber calcular la dosi d'aplicació de residus orgànics i composts tant en agricultura tradicional com ecològica.- Conéixer altres opcions per a l'aprofitament de residus orgànics i composts com ara viverismes, planter i recuperació o rehabilitació de sòls degradats i/o contaminats.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaPEREZ ESPINOSA, AURELIA■■■ALBIACH VILA, REMEDIOS■■CANET CASTELLÓ, RODOLFO■■Interés professionalConocimiento de aspectos prácticos de la valorización de residuos orgánicos en agricultura, medioambiente y otros usos. Casos prácticosCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsIdentificació i resolució de problemes relacionats amb la gestió de residus orgànics.Capacitat per a l'adaptació als avanços científics, millora contínua, innovació i creativitat en l'àmbit de la gestió de residus orgànics.Capacitat d'anàlisi i síntesi de la informació.Capacitat crítica i analítica en l'àmbit mediambiental.Capacitat per a la presa de decisions.Capacitat de comunicació oral i escrita dels coneixements adquirits.Capacitat de treball en equips multidisciplinaris i multiculturals.Compromís ètic i mediambiental per al desenrotllament de solucions científiques sostenibles amb l'entorn humà i natural.Competències d'especialitatConéixer el maneig i saber calcular la dosi d'aplicació de residus orgànics i compost tant en agricultura tradicional com ecològica.Avaluar els efectes de l'aplicació de residus i composts sobre les propietats del sòl.Conéixer altres opcions per a l'aprofitament de residus orgànics i composts com ara viverismes, planters i recuperació o rehabilitació de sòls degradats i/o contaminats.Objectius (resultats d'aprenentatge)Conéixer els fonaments bàsics de l'agricultura ecològicaEstudiar distints processos de tractament en el marc de l'agricultura ecològica"Estudiar distints processos de tractament en el marc de l'agricultura ecològica""ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesAgricultura ecològica i compostatgeCOMPOSTATGES TRADICIONALS I ALTRES TÈCNIQUES ESPECÍFIQUES D'ELABORACIÓ DE PRODUCTES ORGÀNICS ECOLÒGICS"USOS DEL COMPOST I ALTRES PRODUCTES ORGÀNICS ESTABILITZATS EN AGRICULTURA ECOLÒGICAPràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaFlórez Serrano, Javier. "Agricultura ecológica manual y guía didáctica". Madrid Mundi-Prensa 2009. Labrador Moreno, Juana. "Conocimientos, técnicas y productos para la agricultura y la ganadería ecológica". [Valencia] Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación 2004. Labrador Moreno, Juana / Porcuna, José Luis / Bello, Antonio Bello Pérez. "Manual de agricultura y ganadería ecológica". Madrid Eumedia Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación 2006. Liñán Carral, Carlos de. "Eco Vad 2017 productos e insumos para agricultura ecológica : vademécum para la producción ecológica". Madrid Ediciones Agrotécnicas 2017. Moreno Casco, Joaquín / Moral Herrero, Raúl. "Compostaje". Madrid Mundi-Prensa 2008. Nogales Vargas-Machuca, Rogelio, coordinador y autor. / Romero Taboada, Esperanza, autora. / Fernández Gómez, Manuel Jesús, autor. "Vermicompostaje. 5, procesos, productos y aplicaciones III.". "Guía para la agricultura ecológica". [Málaga] Imp. Industrias gráficas Solprint SL 2012. Bibliografia ComplementàriaLabrador, J. "Guía de la agricultura ecológica en la comunidad valenciana recursos para agricultores, consumidores y técnicos". Valencia Seminario de Agricultura Ecológica DL 1999. Labrador Moreno, Juana. "La materia orgánica en los agrosistemas". Madrid MAPA Mundi-Prensa D.L.1996. "Manual de agricultura ecológica en la Región de Murcia Seminarios técnicos divulgativos : Murcia, 16 al 20 de Septiembre". Murcia Asociación de Naturalistas del Sureste Consejería de Medio Ambiente, Agricultura y Agua. Enllaçoshttp://www.eea.europa.eu/themes/wastehttp://www.reusewaste.eu/Enlace a la Sociedad Española de Agricultura EcológicaProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Contracte d'aprenentatge: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant un acord entre el professor i l'estudiant en què es compromet què se'n va a aprendre, com se'n va a fer el seguiment d'aquest aprenentatge, el període de temps que s'estableix i els criteris d'avaluació.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióEls criteris i mètodes d'avaluació es realitzaran d'acord amb dos modalitats generals d'avaluació, a les que podrà optar el/la estudiant: Modalitat A. Avaluació amb prova única: - Examen de coneixements . Es realitzarà un examen presencial al final de les activitats de la matèria en la convocatòria oficial i consistirà en una prova que inclourà bàsicament preguntes curtes, test i supòsits pràctics sobre els continguts de l'assignatura. La nota mínima necessària per a aprovar este examen és de 5 sobre 10. Modalitat B. Avaluació contínua: - Examen de coneixements de teoria (40% nota de la materia). Es realitzarà un examen en la plataforma virtual, convocat en data i hora especifica, que inclourà preguntes test sobre els continguts teòrics i pràctics. La nota mínima necessària per a amitjanar la qualificació d'este examen amb la qualificació del portafolio docent és de 4 sobre 10. - Portafolio docent (60 % nota de la materia). Esta carpeta virtual inclourà totes les activitats exercides per l'alumne a través de tasques i activitats (casos pràctics, preguntes curtes, problemes i test d'autoevaluación). La nota mínima necessària per a amitjanar la qualificació del portafolio docent amb la qualificació obtinguda en l'examen de coneixements de teoria és de 4 sobre 10.