FARMACOLOGIA BÀSICA EN EL TRACTAMENT DE LES MALALTIES PSIQUIÀTRIQUES I MODELS ANIMALS AssignaturaCodi: 3814Titulació: Màster Universitari en Neuropsicofarmacologia TraslacionalFacultat de FarmàciaCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Neuropsicofarmacologia TraslacionalSemestre: 1Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 4,5Teoria: 2Pràctica: 2,5Hores: 112.5Adreçades: 45Compartides: 10Autònomes: 57.5Matèria: Farmacologia Bàsica en el Tractament de les Malalties Psiquiàtrics i Models Animals Emprats en la Identificació de Dianes Terapèutiques.Mòdul: Malalties Psiquiàtriques i DrogodependènciesDepartament: Contingut relacionat Carregant... DescripcióBases moleculars dels psicofàrmacs. Ansiolítics. Hipnòtics sedants. Antidepressius. Antimaníacs. Antipsicòtics. Antiepilèptics. Fàrmacs empleats en el tractament del dèficit d'atencióProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaMANZANARES ROBLES, JORGE■■■GARCÍA GUTIERREZ, MARIA SALUD■■NAVARRETE RUEDA, FRANCISCO■■ARACIL FERNANDEZ, MARIA AUXILIADORA■■Interés professionalCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsEntendre la necessitat de la recerca traslacional com a pont entre el descobriment de noves dianes terapèutiques en recerca preclínica i el desenvolupament de nous fàrmacs i la seua aplicació en neuropsicofarmacologia.Actualitzar, consolidar, integrar i avaluar els nous coneixements en neuropsicofarmacologia traslacional per a millorar l'activitat acadèmica, investigadora i professional usant tècniques d'autoaprenentatge continuat i d'anàlisi crítica.Reconèixer les principals característiques de les malalties psiquiàtriques i neurològiques més rellevants.Comprendre la rellevància dels resultats obtinguts en l'experimentació animal en l'avanç del maneig terapèutic dels pacients amb malalties psiquiàtriques i neurològiques.Posseir i comprendre coneixements teòric-pràctics i informàtics que permeten dissenyar estudis en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.Desenvolupar l'autonomia suficient per a integrar-se en equips de recerca bàsica i clínica en l'àrea de la neuropsicofarmacologia.Aprendre a comunicar de forma oral i escrita els resultats obtinguts en contextos multidisciplinaris en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.Adquirir les competències necessàries per a desenvolupar una activitat acadèmica, professional i investigadora en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.Competències EspecífiquesDescriure els mètodes i principis que hauran d'aplicar-se per a manipular els aliments en un laboratori de neuropsicofarmacologia traslacional.Relacionar les alteracions neuroquímiques cerebrals amb modificacions en els patrons de la conducta animal i humana.Conèixer els circuits cerebrals més importants implicats en les principals malalties neurològiques i psiquiàtriques.Aprendre les propietats més rellevants sobre la interacció molecular fàrmac-receptor i la seua implicació en neuropsicofarmacologia traslacional.Conèixer les principals eines utilitzades en l'avaluació de l'activitat funcional de receptors i neurotransmissors.Identificar els grups terapèutics i les dianes sobre les quals actuen els fàrmacs emprats en el tractament de les principals malalties neurològiques i psiquiàtriques.Aprendre a usar eines informàtiques i de documentació per a actualitzar els coneixements de recerca en neuropsicofarmacologia traslacional.Aprendre a discriminar i comparar la informació científica per a revisar estudis o desenvolupar recerques que ajuden a millorar el coneixement científic de la neuropsicofarmacologia traslacional i prendre decisions basades en l'evidència científica.Fomentar l'aprenentatge continu com a eina d'actualització dels coneixements relacionats amb la neuropsicofarmacologia traslacional.Conèixer els principis generals de la recerca traslacional en neuropsicofarmacologia.Aprendre a utilitzar la informació de dianes funcionals obtinguda de models animals i estudis clínics de manera bidireccional.Aprendre a dissenyar i planificar projectes de recerca en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.Adquirir la capacitat per a realitzar una gestió clínica centrada en el pacient, en l'economia de la salut i l'ús eficient dels recursos sanitaris; així com la gestió eficaç de la documentació clínica, amb especial atenció a la seua confidencialitat.Aprendre a dissenyar i realitzar recerques de modelització animal mitjançant l'estudi de gravacions de video de pràctiques de psicofarmacologia.Aprendre a interpretar els resultats obtinguts en la realització de models animals d'avaluació de fàrmacs actius en el sistema nerviós central mitjançant l'estudi de gravacions de video de pràctiques de psicofarmacologia.Objectius (resultats d'aprenentatge)Explicar i descriure les principals vies neuroquímiques i la seua regulació funcional.Descriure i explicar les propietats farmacològiques principals (mecanisme d'acció, efectes terapèutics i reaccions adverses) dels fàrmacs ansiolítics, antidepressius, antiepilèptics i els empleats en el tractament del trastorn bipolar.Descriure i comprendre els models animals de ansietat, depressió i psicosi com a ferramentes en la identificació de noves dianes terapèutiques en el tractament de les malalties psiquiàtriques.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesOrganització funcional del sistema nerviós central.Ansiolítics i hipnòtics.Models animals de ansietat.Antidepressius.Models animals de depressió.Antiepilèptics.Antipsicòtics.Models animals de psicosi.Trastorn bipolar.Seminaris: seminaris explicatius que versaran sobre els distints temes impartits en l'assignatura.Vídeos: vídeos explicatius que versaran sobre els distints temes impartits en l'assignatura.Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaAlan F. Schatzberg, Charles DeBattista. "Manual of Clinical Psychopharmacology". American Psychiatry Association.Alan F Schatzberg. Charles Nemeroff. "Essentials of clinical psychopharmacology". American Psychiatry Publishing.Edward D. Levin. Jerry J. Buccafusco. "Animal models of cognitive impairment". Frontiers in Neuroscience.Kenneth L. Davis. Dennis Charney, Joseph T. Coyle. "Neuropsychopharmacology The fifth generation of progress". Lippincott Williams and Wilkins.Pere Antoni Soler Insa, Josep Gascón Barrachina. "Recomendaciones terapéuticas en los trastornos mentales". Cyesan.Stephen M. Stahl. "Stahl's essential pyschopharmacology". Cambridge Medicine .Bibliografia ComplementàriaEnllaçosProgramariMetodologia i avaluacióAvaluacióExamen tipus test (40% de la nota final de l'assignatura) , un qüestionari de 25 preguntes tipus test de resposta múltiple que haurà de respondre's on- line un dia determinat prèviament en el calendari del curs, al llarg de tot el dia. Participació en el fòrum de debat (30% de la nota final de l'assignatura) . A partir de la data que s'especifique per a cada assignatura hi haurà qüestions o temes a debatre sobre els quals l'alumne haurà de donar la seua opinió argumentada. La participació s'avaluarà en quantitat (segons el nombre de qüestions en què participe i en qualitat segons el contingut de les seues aportacions) . No hi ha un horari determinat per a la participació sinó que el fòrum roman obert 24 hores, des del dia d'inici fins al de finalització que ja s'especificarà en el seu moment. Avaluació de les pràctiques presencials (30% de la nota final de l'assignatura) per mitjà d'un examen tipus test amb 10 preguntes de resposta múltiple. Per a aprovar l'assignatura serà necessari participar en el fòrum, que la qualificació de l'examen tipus test siga igual o superior a 5 sobre 10 i aprovar les practiques presencials obligatòries.