Descripció
Malaltia vascular cerebral. Migranya i cefalea tensional. Cefalea d'Horton i altres cefalees trigemin-autonòmiques. Epilèpsia. Esclerosi Múltiple i altres malalties desmielinitzants. Acostament clínic al pacient amb deteriorament cognitiu: malaltia d'Alzheimer i altres demències degeneratives. Acostament clínic al pacient amb trastorns del moviment: malaltia de Parkinson i parkinsonismes, tremolor essencial, distonia, corees. Malalties de la unió neuromuscular. Acostament al pacient amb neuropatia perifèrica. Neuropaties autoimmunes. Dolor neuropático. Malalties de la motoneurona. Hipersomnias. Insomni. Hipotensió ortostàtica i síncope. Malalties iatrogèniques del sistema nerviós.
Professorat
Nom | Responsable | Teoria | Pràctica |
---|
MANZANARES ROBLES, JORGE | ■ | ■ | ■ |
MEDRANO MARTINEZ, VICENTE | | ■ | ■ |
SANCHEZ PEREZ, ROSA MARIA | | ■ | ■ |
DIAZ MARIN, CARMEN | | ■ | ■ |
LEIVA SANTANA, CARLOS | | ■ | ■ |
HERNANDEZ RUBIO, LIDIA | | ■ | ■ |
MARTIN ESTEFANIA, CARLOS | | ■ | ■ |
PEREZ SEMPERE, ANGEL CONSTANTINO | | ■ | ■ |
GIMENEZ MARTINEZ, JUANA MARIA | | ■ | ■ |
MONGE ARGILES, JOSE ANTONIO | | ■ | ■ |
SELLES GALIANA, MARIA FRANCISCA | | ■ | ■ |
MARTI MARTINEZ, SILVIA | | ■ | ■ |
ALVAREZ SAUCO, MARIA | | ■ | ■ |
PAMPLIEGA PEREZ, ANA | | ■ | ■ |
Competències Generals
- Entendre la necessitat de la recerca traslacional com a pont entre el descobriment de noves dianes terapèutiques en recerca preclínica i el desenvolupament de nous fàrmacs i la seua aplicació en neuropsicofarmacologia.
- Actualitzar, consolidar, integrar i avaluar els nous coneixements en neuropsicofarmacologia traslacional per a millorar l'activitat acadèmica, investigadora i professional usant tècniques d'autoaprenentatge continuat i d'anàlisi crítica.
- Suggerir les recomanacions terapèutiques més adequades en el tractament de pacients psiquiàtrics i neurològics.
- Reconèixer les principals característiques de les malalties psiquiàtriques i neurològiques més rellevants.
- Identificar i aplicar la legislació existent en l'àmbit de la neuropsicofarmacologia traslacional per a garantir el respecte dels drets fonamentals dels pacients i dels animals.
- Comprendre la rellevància dels resultats obtinguts en l'experimentació animal en l'avanç del maneig terapèutic dels pacients amb malalties psiquiàtriques i neurològiques.
- Posseir i comprendre coneixements teòric-pràctics i informàtics que permeten dissenyar estudis en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.
- Desenvolupar l'autonomia suficient per a integrar-se en equips de recerca bàsica i clínica en l'àrea de la neuropsicofarmacologia.
- Aprendre a comunicar de forma oral i escrita els resultats obtinguts en contextos multidisciplinaris en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.
- Adquirir les competències necessàries per a desenvolupar una activitat acadèmica, professional i investigadora en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.
Competències Específiques
- Relacionar les alteracions neuroquímiques cerebrals amb modificacions en els patrons de la conducta animal i humana.
- Identificar els grups terapèutics i les dianes sobre les quals actuen els fàrmacs emprats en el tractament de les principals malalties neurològiques i psiquiàtriques.
- Conèixer i saber aplicar les pautes de recomanació terapèutiques en les principals malalties neurològiques i psiquiàtriques.
- Poder discutir les troballes clíniques i l'ús de tècniques diagnòstiques en casos clínics representatius de les principals malalties psiquiàtriques i neurològiques.
- Aprendre a discriminar i comparar la informació científica per a revisar estudis o desenvolupar recerques que ajuden a millorar el coneixement científic de la neuropsicofarmacologia traslacional i prendre decisions basades en l'evidència científica.
- Fomentar l'aprenentatge continu com a eina d'actualització dels coneixements relacionats amb la neuropsicofarmacologia traslacional.
- Conèixer els principis generals de la recerca traslacional en neuropsicofarmacologia.
- Aprendre a dissenyar i planificar assajos clínics que permetan avaluar la utilitat terapèutica de dianes identificades en estudis de modelització animal de malalties neurològiques i psiquiàtriques.
- Aprendre a utilitzar la informació de dianes funcionals obtinguda de models animals i estudis clínics de manera bidireccional.
- Aprendre a dissenyar i planificar projectes de recerca en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.
- Adquirir la capacitat per a realitzar una gestió clínica centrada en el pacient, en l'economia de la salut i l'ús eficient dels recursos sanitaris; així com la gestió eficaç de la documentació clínica, amb especial atenció a la seua confidencialitat.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Conèixer i aprendre la classificació de les principals malalties neurodegenerativas.
- Conéixer i interpretar la simptomatologia clínica de les principals malalties neurodegenerativas i estudiar els procediments que es duen a terme per a realitzar el seu diagnòstic.
- Describir i comprendre el procés de maneig farmacoterapèutic de les principals malalties neurodegenerativas coneixent els fàrmacs empleats junt amb la dosificació i pauta d'administració dels mateixos.
- Comprendre i explicar les tècniques no farmacològiques empleades en el tractament de les principals malalties neurodegeneratives.
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Adams, Raymond D. (Raymond Delacy) 1911-. Victor, Maurice coaut. / Ropper, Allan H. coaut. "Principios de neurología". México Madrid [etc.] McGraw-Hill Interamericana imp. 1998.
- Cambier, J. Masson, M. / Dehen, H. / Barraquer Bordas, L. / Sancho Villa,Isidro trad. "Manual de neurología". Barcelona Toray-Masson 1981.
- Culebras, A. Barraquer Bordas, L. "Contribución al estudio de la neurología del sueño". Alicante Universidad de Alicante, Departamento de Medicina 1990.
- Merritt, H. Houston. "Tratado de neurología". Barcelona [etc.] Salvat 1980.
- Peña-Casanova, Jordi. Gramunt Fombuena, Nina coaut. / Gich Fulláa, Jordi coaut. "Test neuropsicológicos fundamentos para una neurología clínica basada en evidencias". Barcelona Masson 2005.
Bibliografia Complementària
Enllaços
Programari
Metodologia i avaluació
Avaluació
- Examen tipus test (55% de la nota final de l'assignatura) : un qüestionari de 25 preguntes tipus test amb resposta múltiple que haurà de respondre's online un dia determinat prèviament en el calendari del curs i dins de l'horari indicat. Participació en el fòrum de debat (45% de la nota final de l'assignatura) . A partir de la data que s'especifique per a cada assignatura hi haurà qüestions o temes a debatre, sobre els quals l'alumne haurà de donar la seua opinió argumentada. La participació en el fòrum s'avaluarà en quantitat (segons el nombre de qüestions en què participe i en qualitat segons el contingut de les seues aportacions) . No hi ha un horari determinat per a la participació, el fòrum romandrà obert 24 hores, des del dia d'inici fins al de finalització que ja s'especificarà en el seu moment. Per a aprovar l'assignatura serà necessari participar en el fòrum i que la qualificació de l'examen tipus test siga igual o superior a 5 sobre 10.