Descripció
Nocions bàsiques sobre modelització animal; Models animals per a valorar activitat motora i exploració: camp obert i tauler amb forats; Models animals de trastorns d'ansietat: caixa clara-fosca, laberint elevat en creu i interacció social; Models animals de trastorns depressius: model de l'estrés crònic lleu, natació forçada i suspensió per la cua; Models animals de trastorns cognitius: evitació inhibitòria del descens de la plataforma, reconeixement d'objectes, laberint aquàtic de Morris, inhibició prepols i escala neurològica; Models animals per a valorar les propietats reforzantes i motivacionales de drogues d'abús: sistema de les 2 botelles (consum lliure) , condicionament de preferència de lloc, consum en fartades, autoadministració oral/intravenosa de drogues, prova per a valorar abstinència després del consumo/administración crònica d'una droga.
Competències Generals
- Entendre la necessitat de la recerca traslacional com a pont entre el descobriment de noves dianes terapèutiques en recerca preclínica i el desenvolupament de nous fàrmacs i la seua aplicació en neuropsicofarmacologia.
- Actualitzar, consolidar, integrar i avaluar els nous coneixements en neuropsicofarmacologia traslacional per a millorar l'activitat acadèmica, investigadora i professional usant tècniques d'autoaprenentatge continuat i d'anàlisi crítica.
- Comprendre la rellevància dels resultats obtinguts en l'experimentació animal en l'avanç del maneig terapèutic dels pacients amb malalties psiquiàtriques i neurològiques.
- Posseir i comprendre coneixements teòric-pràctics i informàtics que permeten dissenyar estudis en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.
- Desenvolupar l'autonomia suficient per a integrar-se en equips de recerca bàsica i clínica en l'àrea de la neuropsicofarmacologia.
- Aprendre a comunicar de forma oral i escrita els resultats obtinguts en contextos multidisciplinaris en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.
- Adquirir les competències necessàries per a desenvolupar una activitat acadèmica, professional i investigadora en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.
Competències Específiques
- Descriure els mètodes i principis que hauran d'aplicar-se per a manipular els aliments en un laboratori de neuropsicofarmacologia traslacional.
- Conèixer els circuits cerebrals més importants implicats en les principals malalties neurològiques i psiquiàtriques.
- Aprendre les propietats més rellevants sobre la interacció molecular fàrmac-receptor i la seua implicació en neuropsicofarmacologia traslacional.
- Conèixer les principals eines utilitzades en l'avaluació de l'activitat funcional de receptors i neurotransmissors.
- Conèixer els principals models animals emprats en l'estudi de trastorns afectius, addiccions i principals malalties neurològiques.
- Aprendre a usar eines informàtiques i de documentació per a actualitzar els coneixements de recerca en neuropsicofarmacologia traslacional.
- Aprendre a discriminar i comparar la informació científica per a revisar estudis o desenvolupar recerques que ajuden a millorar el coneixement científic de la neuropsicofarmacologia traslacional i prendre decisions basades en l'evidència científica.
- Fomentar l'aprenentatge continu com a eina d'actualització dels coneixements relacionats amb la neuropsicofarmacologia traslacional.
- Conèixer els principis generals de la recerca traslacional en neuropsicofarmacologia.
- Aprendre a dissenyar i planificar projectes de recerca en l'àrea de la neuropsicofarmacologia traslacional.
- Conèixer i aplicar raonadament les eines informàtiques de documentació científica i suport bibliogràfic per a desenvolupar projectes de recerca i articles científics en l'àrea de la neuropsicofarmacologia.
- Aprendre a dissenyar i realitzar recerques de modelització animal mitjançant l'estudi de gravacions de video de pràctiques de psicofarmacologia.
- Aprendre a interpretar els resultats obtinguts en la realització de models animals d'avaluació de fàrmacs actius en el sistema nerviós central mitjançant l'estudi de gravacions de video de pràctiques de psicofarmacologia.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Conéixer i saber aplicar les nocions bàsiques sobre modelització animal.
- Comprendre i explicar els models animals per a valorar activitat motora i exploració: camp obert i tauler amb forats.
- Comprendre i explicar el models animals de trastorns d'ansietat: caixa clara-fosca, laberint elevat en creu i interacció social.
- Comprendre i explicar els models animals de trastorns depressius: model de l'estrés crònic lleu, natació forçada i suspensió per la cua.
- Comprendre i explicar els models animals de trastorns cognitius: evitació inhibitòria del descens de la plataforma, reconeixement d'objectes, laberint aquàtic de Morris, inhibició prepols i escala neurològica.
- Comprendre i explicar els models animals per a valorar les propietats reforzantes i motivacionales de drogues d'abús: sistema de les 2 botelles (consum lliure) , condicionament de preferència de lloc, consum en fartades, autoadministració oral/intravenosa de drogues, prova per a valorar abstinència després del consumo/administración crònica d'una droga.
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Michael Koch. "Animal Models of Neuropsychiatric Diseases". World Scientific.
- K Hoffman. "Modeling Neuropsychiatric Disorders in Laboratory Animals, 1st Edition". Woodhead Publishing.
- Jim J. Hagan. "Molecular and Functional Models in Neuropsychiatry". Springer.
Bibliografia Complementària
Programari
Metodologia i avaluació
Avaluació
- Examen tipus test (30% de la nota final de l'assignatura): un qüestionari de 25 preguntes tipus test amb resposta múltiple que haurà de respondre's online un dia determinat prèviament en el calendari del curs i dins de l'horari indicat.
Entrega de quadern de pràctiques (70% de la nota final de l'assignatura). L'alumne haurà d'avaluar les diferents proves de conducta a través del visionat de vídeos, recopilant els resultats i realitzant una anàlisi estadística i interpretació dels mateixos.
Per a aprovar l'assignatura serà necessari entregar un quadern de pràctiques i que la qualificació de l'examen tipus test siga igual o superior a 5 sobre 10.