Descripció
Este Mòdul pretén que l'estudiant adquirisca experiència en la planificació, la docència i l'avaluació dels matèries corresponents a l'especialització, acredite un domini de l'expressió oral i escrita en la pràctica docent, domine les habilitats socials necessàries per a fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i la convivència, participe en els propostes de millora en els distints àmbits d'actuació a partir de la reflexió basada en la pràctica. Per a la formació professional, l'estudiant coneixerà la tipologia empresarial corresponent als sectors productius i comprendrà els sistemes organitzatius més comuns en les empreses. Concretament la matèria de Prácticum és desenrotlla a través de la integració de l'alumne en un equip d'intervenció psicològica d'un centre sanitari, o en un equip multidisciplinari.
Adquisició i perfeccionament d'habilitats d'avaluació i intervenció psicològica dins del marc de la Psicologia de la Salut
Competències Generals
- Adquirir els coneixements i les competències necessàries per a la realització d'investigacions, avaluacions i intervencions psicològiques sobre aquells aspectes del comportament i l'activitat de les persones que influïxen en la promoció i millora del seu estat general de salut, sempre que les dites activitats no requerisquen una atenció especialitzada per part d'altres professionals sanitaris.
Competències Específiques
- Adquirir, desenrotllar i posar en pràctica un concepte de salut integral, on tinguen cabuda els components biopsicosociales de la mateixa, d'acord amb les directrius establides per l'OMS.
- Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació en la pràctica professional, ajustant-se el seu exercici com a professional sanitari al que disposa la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries.
- Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de maneig de les emocions adequades per a una interacció efectiva amb els pacients, familiars i cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment psicològics.
- Analitzar críticament i utilizar les fonts d'informació clínica.
- Utilitzar les tecnologies de la información i la comunicación en l'exercici profesional.
- Redactar informes psicològics de forma adequada als destinataris.
- Formular hipòtesi de treball en investigació i arreplegar i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, aplicant el mètode científic.
- Conéixer el marc d'actuació del psicòleg general sanitari i saber derivar al profesional especialista corresponent.
- Desenrotllar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
- Saber comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per a grups multidisciplinars.
- Coneixement de les obligacions i responsabilitats del personal sanitari relatives a la confidencialitat de la informació i de la protecció de dades personals dels pacients.
- Conéixer en profunditat els distints models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que d'ells es deriven per a l'abordatge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb els problemes de salut.
- Planificar, realitzar i, si és el cas, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb els problemes de salut per a establir l'avaluació dels mateixos.
- Dissenyar, desenrotllar i si és el cas supervisar i avaluar plans i programes d'intervenció psicològica, en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas.
- Coneixements de la normativa vigent èn l'àmbit sanitari espanyol.
- Realitzar activitats de promoció i d'educació per a la salut psicològica individual i comunitària.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- - Avaluar i diagnosticar adequadament persones i contextos, - Realitzar anàlisis crítiques del pla de treball del centre, - Determinar les necessitats de pacients i professionals del centre, - Participar en les activitats proposades pel centre, - Informar sobre els treballs o activitats realitzades tant amb els professionals que li acompanyen en la seua tasca, com de les actuacions concretes ¿ - Aportar els seus coneixements i idees a la dinàmica del centre. ¿- Identificar, descriure i reflexionar sobre els diferents models d'intervenció que permeten millores en els processos establits, ¿- Proposar accions innovadores lligades a la pràctica professional. · Proposar accions innovadores lligades a la *pra¿*ctica professional.
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Complementària
Programari
Metodologia i avaluació
Avaluació
- A"AVALUACIÓ DE LES PRÀCTIQUES -ASSISTÈNCIA DURANT EL PERÍODE DE PRÀCTIQUES I A LES TUTORIES, SESSIONS CLÍNIQUES I SESSIONS DE POSADA EN COMÚ DELS ALUMNOS/AS. SÓN ACTIVITATS OBLIGATÒRIES I CONDICIÓ NECESSÀRIA PER A SUPERAR L'ASSIGNATURA. -AVALUACIÓ D'UN TRIBUNAL DE TUTORS ACADÈMICS DE MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES EN FORMAT DE PRESENTACIÓ EN POWER POINT (100% DE LA NOTA) . GUIÓ PER A L'INFORME DE PRÀCTIQUES ________________________________________ S'ELABORARÀ UN POWER POINT ON ES DESCRIGA L'ACTIVITAT REALITZADA EN LA PRIMERA FASE DE LES PRÀCTIQUES. SERÀ PRESENTAT EN JULIO/SEPTIEMBRE (EN FUNCIÓ DE QUAN ES FINALITZE L'ANNEX DE PRÀCTIQUES) I CADA ESTUDIANT DISPOSARÀ D'UN MÁXIMO DE 5 MINUTS. ELS TUTORS ACADÈMICS AVALUARAN L'ACTIVITAT ESQUEMA QUE S'HA DE SEGUIR: APARTAT 1: DESCRIPCIÓ DEL CENTRE I DELS PACIENTES/USUARIOS 1. DESCRIPCIÓ DEL CENTRE (TIPUS, PRESTACIONS I SERVICIS, DERIVACIÓ DE L'USUARI,
DISTRIBUCIÓ HORÀRIA, RECURSOS PROFESSIONALS I D'ESPAI O MATERIAL, Etc.)
2. PERFIL DELS PACIENTS (PROBLEMÀTICA O MALALTIA, EDAT, PERFIL *SOCIOECONÓMICOCULTURAL,
ESTADA MITJANA, RÈGIM D'ASSISTÈNCIA, Etc.)
3. EQUIP DEL CENTRE (FUNCIONS DE CADA PROFESSIONAL, ACTIVITATS QUE ES REALITZEN, OBJECTIUS
GENERALS, MÈTODES O TÈCNIQUES MÉS UTILITZADES)
4. OBSERVACIONS QUE L'ALUMNE DESITGE FER CONSTAR.
APARTAT 2: DESCRIPCIÓ DE LES ACTUACIONS REALITZADES
1. DESCRIPCIÓ DETALLADA DELS PROGRAMES, VALORACIONS I INTERVENCIONS REALITZADES
AMB ELS PACIENTS
2. VALORACIÓ DE LES TASQUES D'AVALUACIÓ, ANÀLISI I INTERVENCIÓ PSICOLÒGIQUES, AIXÍ COM DELS
RESULTATS OBTINGUTS.
APARTAT 3: VALORACIÓ DEL CENTRE I LA PRÀCTICA REALITZADA:
1. VALORACIÓ DELS SERVEIS I ADEQUACIÓ DEL CENTRE Al TIPUS DE COL·LECTIU (ADEQUACIÓ,
ESPAIS,).
2. VALORACIÓ DE L'ORGANITZACIÓ DEL MATEIX (HORARI, PROGRAMES, ACTIVITATS).
3. VALORACIÓ DEL MATERIAL I RECURSOS DISPONIBLES.
4. PROPOSTES O IDEES QUE ES PODRIEN INCORPORAR.
5. RELACIÓ AMB ELS PACIENTS I SITUACIONS O ASPECTES A CONSIDERAR O RESOLDRE.
6. RELACIÓ AMB L'EQUIP I GRAU EN què S'HAN TRANSMÈS ELS CONEIXEMENTS QUE ES
PRECISEN PER Al DESENVOLUPAMENT DE LA PRÀCTICA.