Contingut relacionat
Carregant... 
Descripció
Justificació acadèmica
- L'economia social està despertant un gran interès entre els agents econòmics-socials i la societat en general. Els difícils equilibris sobre els quals se sustenten les economies occidentals, i especialment en moments en què el creixement econòmic és difícilment sostenible a llarg termini, l'economia social es presenta com una forma de produir i distribuir que guanya pes com a sistema que redueix l'impacte dels desequilibris. Aquest major interès social està generant una intensa activitat emprenedora i d'iniciatives per part d'individus i institucions del nostre entorn, que parteixen tant des de la iniciativa privada com de la pública. El creixement de l'economia social està sent avalat tant en termes econòmics com d'ocupació en la majoria de les economies occidentals.
La direcció i gestió de l'empresa privada en les últimes dècades ha estat sota pressió en pro d'una major eficiència i eficàcia i sempre sota les exigències de la productivitat i la rendibilitat. Tant des del món de l'empresa, el de la consultoria, com de la recerca, s'han anat proposant tècniques de gestió més efectives i al servei d'una millora substancial sobre el què fer i com fer-ho. La transferència d'aquests coneixements i tècniques cap a la iniciativa pública ha sigut excessivament escassa, per diversos motius, entre els quals destaquem dos. En primer lloc, la iniciativa pública no ha estat sotmesa a la pressió de la competitivitat que podria posar en perill la supervivència institucional. En segon lloc, l'acadèmia amb prou faenes ha parat esment a la transferència de coneixements, tal vegada per l'escassa demanda o la falta d'interès pels agents socials. No obstant açò, està emergint un nou escenari que posa en valor la gestió de recursos del planeta en general, i del nostre entorn proper, en particular.
En el nou escenari, els ciutadans estan prenent un paper més actiu en la gestió de recursos públics, naturals i aquells destinats a finalitats comunes. Desitgen participar i demanen cada vegada més responsabilitats a la gestió d'aquests recursos. La pròpia iniciativa privada (tant empreses com a individus) destinen importants quantitats de diners en termes absoluts a iniciatives socials i que reverteixen en el ben comú. Aquesta pressió fa necessari que els agents encarregats de la transferència de coneixement cap a la societat, com són les universitats, prenguen la iniciativa de facilitar el coneixement i la posada en pràctica de tècniques i eines provades per la iniciativa privada. El creixement empresarial dels últims anys ha estat, i seguirà estant, pivotant al voltant de temes d'estratègia, emprendiment i innovació. D'ací, que aquest títol estiga focalitzat al que podria considerar-se la transferència de les prioritats competitives bàsiques.
Des de la perspectiva de l'alumnat al que s'orienta és molt ampli, ja que abasta tant professionals d'institucions públiques com a privades, estudiants i graduats de qualsevol titulació acadèmica. Qualsevol persona amb inquietuds per al disseny, planificació i execució de projectes que ajuden a millorar l'ordre socioeconòmic trobarà unes accions formatives pràctiques i d'aplicació immediata. Aquests aspectes ens porten a establir els objectius del curs.
Responsable
- De forma general, es pretén formar dinamitzadors socials o agents de canvi social. Les tècniques són les mateixes que apliquen les empreses innovadores a nivell global i per tant, tenen un gran abast. L'objectiu principal de títol és dotar als alumnes de les competències necessàries per a percebre i interpretar les demandes i necessitats socials i alhora, plantejar i implantar solucions eficaces i sostenibles que aporten valor social a tots els grups d'interès.
En concret pretenem:
- Familiaritzar a l'alumnat amb el pensament estratègic entorn d'iniciatives d'alt impacte social.
- Estimular la iniciativa i l'emprendiment social entre el nostre alumnat
- Capacitar a l'alumnat en l'ús de tècniques i eines de foment i gestió de la innovació social.
En un major nivell de detall, cada assignatura o temàtica gira entorn a objectius concrets d'ensenyament-aprenentatge alguns dels quals indiquem a continuació:
- Conèixer i distingir RSC, Empresa social i ONG.
- Conèixer l'abast de l'emprendiment i l'intraemprendiment.
- Saber utilitzar tècniques de cerca d'oportunitats i/o creació d'oportunitats socials.
- Usar tècniques de cooperació i el crowdsourcing
- Conèixer i aplicar tècniques per a augmentar la motivació per a innovar socialment
- Configurar i gestionar equips de treball per a fomentar la innovació social.
- Promoure el lideratge femení en l'emprendimentft vgrc social.
- Aplicar adequadament tècniques creatives i d'hibridació
- Familiaritzar a l'alumnat amb l'ús de la innovació oberta i el disseny del pensament.
- Ser capaç d'establir la missió i visió de la iniciativa social
- Identificar grups d'interès i analitzar-los des de la perspectiva de valor social.
- Mesurar l'impacte de la iniciativa social
- Incorporar la sostenibilitat com a element integrant de qualsevol iniciativa social.
- Aplicar adequadament el canvas a un projecte social.
- Ser capaç de dissenyar un model de negoci social
- Conèixer les fonts de finançament dels projectes socials
- Establir pautes per a la gestió econòmica eficaç de la iniciativa social
- Ser capaç de mesurar els beneficis directes i indirectes de la iniciativa social
- Elaborar un procés d'innovació social a partir de metodologies àgils
- Ser capaç d'usar el lligen start-up
- Ser capaç de dissenyar un projecte de recerca de demandes i necessitats socials.
- Elaborar un pla de màrqueting social
- Aprendre l'ús d'eines digitals per a la innovació social
- Conèixer i gestionar les xarxes socials per a la innovació social.
- Conèixer què és és l'economia del ben comú i els seus beneficis
- Ser capaç de dissenyar una matriu del ben comú com a sistema integrador de forces socials.
Pla d'Estudis
Estructura dels estudis
1. Definint i contextualitzant la iniciativa social
2. Liderant la iniciativa social
3. Creant valor social per als grups d'interès
4. Planificant el model de negoci de la iniciativa social
5. Aplicant metodologies àgils a la innovació social
6. Digitalitzant la innovació social
7. Co-innovant i hibridant en projectes socials
8. Finançant la iniciativa social i la seua tornada econòmica
9. Comunicant per a la iniciativa social: Màrqueting social
10. Fomentant la iniciativa social en el marc de l'economia del ben comú
Cada assignatura tindrà un part teòrica sintetitzada en píndoles formatives en format vídeo, una part d'ensenyament presencial on s'explica "com fer", una part de treball autònom i col·laboratiu entre el estudiantat i una part d'avaluació o posada en comú del treball realitzat. El total d'hores de cada assignatura serà de 20, 10 presencials en dues sessions de 5 hores i altres 10 hores d'ensenyament tutelat, treball autònom i col·laboratiu.
Ús d'instal·lacions i programació temporal
El títol es llança en el campus d'Oriola - Salesas aprofitant que tant en la Vega Baixa com a Múrcia, segons diversos estudis, s'observa una major activitat d'iniciativa social. Prova d'açò és que en la regió de Múrcia aquests cursos tenen molt bon acolliment entre empleats i ocupadors del món privat i entre empleats de l'àmbit públic.
Atès que el títol s'estructura en diversos cursos que versaran sobre aspectes molt concrets i aplicables, s'oferirà entre finals de gener i finals de juny. Per a cada assignatura es dedicarà una vesprada de divendres (de 16 a 21 hores) i un matí de dissabte (de 9 a 14 hores), i per tant, el títol complet comporta 10 caps de setmana.
Procediment d'Avaluació
La naturalesa del títol és pràctica i aplicada a iniciatives reals que siguen d'interès per a l'alumnat. Atès que l'aprenentatge gira entorn de la realització d'un projecte en les diverses facetes que contemplem en el programa, l'avaluació es fa sobre la capacitat d'utilitzar les tècniques explicades en el problema real i per tant, versa fonamentalment sobre el saber fer. La valoració serà numèrica usant l'escala de 0 a 10, sent l'aprovat a partir del 5.
Més concretament, l'avaluació es farà en percentatges segons la següent escala:
Fins al 49% Insatisfactori
- Desconeix les eines i els coneixements bàsics
- Les coneix però ens les aplica apropiadament
- Fa un ús inadequat del llenguatge
- No refereix el material de treball
- Deficient estructura del treball i dels coneixements
Entre el 50% i el 69%
- Coneix les eines i els conceptes bàsics encara que presenta omissions i algunes imprecisions.
- Aplica les eines i coneixements, però amb algunes imprecisions o omissions.
- L'ús del llenguatge i capacitat de transmetre és acceptable, encara que amb imprecisions
- Fa alguna referència al material.
- Estructura d'una forma acceptable el treball
Entre el 70% i el 89%
- Coneix les eines i els conceptes bàsics amb precisió.
- Aplica les eines i coneixements amb claredat i precisió.
- L'ús del llenguatge i capacitat de transmetre és efectiu, clar i amb argumentacions de pes.
- Fa referències apropiades i freqüents al material de treball.
- Estructura d'una forma adequada el treball argumentant la lògica.
Entre el 90% i el 100%
- Sobre la base dels assoliments anteriors, mostra almenys dues de les següents característiques:
- Integra coneixements de diverses fonts, tant lliurades com a externes al curs.
- Originalitat de la proposta i de la pròpia presentació.
- Realitza una valoració crítica del seu propi treball
- Contextualitza el treball a partir de les altres assignatures del títol.
Professorat
Nom | Coordinador |
---|
GOMEZ GRAS, JOSE MARIA | ■ |
VERDU JOVER, ANTONIO JOSE | ■ |
ALARCÓN GARCÍA, MARÍA JOSÉ | |
ALOS SIMO, LIRIOS | |
BELMONTE MARTIN, IRENE | |
CALABUIG PUIG, MARIA AMPARO | |
CONEJERO PAZ, ENRIQUE | |
GALIANA ESCANDELL, SERGIO | |
GISBERT LOPEZ, MARIA CINTA | |
MARTINEZ MATEO, JESUS | |
MIRA SOLVES, IGNACIO | |
PARRA AZOR, JOSE FRANCISCO | |
PEREZ MARTIN, AGUSTIN | |
PICAZO RODRIGUEZ, BEATRIZ | |
SANCHO AZUAR, JAVIER | |
SANJUAN ANDRES, FRANCISCO JAVIER | |
SARABIA SANCHEZ, FRANCISCO JOSE | |
Requisits d'accés
Professionals que treballen en organitzacions públiques i privades que desitgen aprendre nocions d'innovació social i aplicar-les en projectes reals. També va dirigit a estudiants i egressats de qualsevol titulació, atès que la innovació i la gestió tenen un marcat caràcter generalista que no depèn en concret d'uns estudis de grau determinats.
Es prioritzaran els estudiants que ja tinguen un projecte en ment o en marxa i principalment vengen del món professional. No obstant açò, aquesta oferta formativa també va dirigida als nostres estudiants i egressats que desitgen completar la seua formació en temes d'innovació social amb la finalitat de focalitzar-se professionalment a aquestes labors.