Descripció
Principis didàctics bàsics, didàctiques específiques en el procés d'ensenyament-aprenentatge de l'especialitat docent de Biologia i Geologia en l'ensenyament secundari.
La asignatura proporciona conocimientos sobre los currículos y la didáctica de las Ciencias Naturales en la ESO y en Bachillerato. Se analizan diversos apartados del diseño curricular y se plantea su secuenciación a lo largo de las distintas etapas educativas. Se enseña a los alumnos a elaborar unidades didácticas. También pretende que los alumnos realicen un análisis y valoración crítica de los distintos materiales curriculares que las editoriales proporcionan a los profesores.
Competències Generals
- Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
- Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants així com orientar-los, tant individualment com en col·laboració amb els altres docents i professionals del centre.
- Concretar el currículum que s'implantarà en un centre docent participant-ne en la planificació col·lectiva; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant de grup com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per si mateix i amb uns altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i la iniciativa personals.
- Conéixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
- Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn on estiga situat; desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada; participar en l'avaluació, recerca i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
- Informar i assessorar les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
Competències Específiques
- Conéixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització i els continguts que es cursen en els respectius ensenyaments.
- Conéixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre'n una visió dinàmica.
- Conéixer contextos i situacions en què s'usen o apliquen els diversos continguts curriculars.
- Conéixer els processos i recursos per a la prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència, els processos d'avaluació i d'orientació acadèmica i professional.
- Conéixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
- Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
- Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor les aportacions dels estudiants.
- Integrar la formació en comunicació audiovisual i multimèdia en el procés d'ensenyament aprenentatge.
- Conéixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- Conéixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul a l'esforç.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Conocer los desarrollos teórico-prácticos de la enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias Naturales
- Adquirir criterios de selección y elaboración de materiales educativos
- Integrar la formación en comunicación audiovisual y multimedia en el proceso de enseñanza-aprendizaje
- Conocer estrategias y técnicas de evaluación y entender la evaluación como un instrumento de regulación y estímulo al esfuerzo
- Conocer estrategias de atención a la diversidad
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Aureli Caamaño. Antonio de Pro, Pedro Cañal, Digna Couso, Rosária Justi, Jaume Ametlleri, Mª Pilar Jiménez Aleixandre, Juan Ramon Gallastegui, Roser Pintó, Neus Sanmartí. "Didáctica de la Física y la Química".
- Pedro Cañal. Antonio de Pro, Emilio Pedrinaci, Rosa M. Pujol, Conxita Márquez, Lluis M. del Carmen, Susana García, Cristina Martínez, Mª Pilar Jiménez Aleixandre, Neus Sanmartí. "Didáctica de la Biología y la Geología".
Bibliografia Complementària
- Aureli Caamaño y otros. "Didáctica de la Física y Química". GRAÒ.
- Liliana Ligouri, Mª Irene Noste. "Didáctica de las Ciencias Naturales. Enseñar Ciencias Naturales". GRAÒ.
- Ramiro Roca, Enric. "La maleta de la Ciencia". GRAÒ.
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.
- Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.
- Aprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.
- Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.
- Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.
Avaluació
- Els sistemes d'avaluació associats a les metodologies docents seguides en este Màster per a l'assignatura són els següents:
Avaluació contínua per mitjà de la realització de treballs o exàmens tipus test. La nota final de les tasques realitzades (nT) vindrà expressada en l'escala de 0 a 10 amb un decimal. El pes final d'esta part (wT=0.4) serà del 40%. Assistència a seminaris transversals. La nota final de l'assistència a seminaris (nS) vindrà expressada en l'escala de 0 a 10 amb un decimal i es calcularà proporcionalment a les hores assistides. Cada especialitat, en funció de les seues necessitats, establirà el nombre mínim d'hores amb què s'obtindrà la màxima nota. El pes final d'esta part (wS=0.1) serà del 10% i serà el mateix per a totes les assignatures.
Examen final tipus test amb 30 preguntes i 4 possibles respostes de què només una pot ser verdadera. La nota final de l'examen (nE) vindrà expressada en l'escala de 0 a 10 amb un decimal. S'establix una penalització de 0.3 punts per cada resposta errònia. Per tant la qualificació de l'examen vindrà donada per: qualificació examen= (número encerts- 0.3*número de fallades) /3. El pes final d'esta part (wE=0.5) serà del 50%, sent necessari obtindre un punt sobre deu per a procedir al càlcul de la nota final de l'assignatura.
La nota final de l'assignatura s'obtindrà per mitjà de l'expressió següent: qualificació asignatura=nT*wT+nS*wS+nE*wE
En les convocatòries extraordinàries la nota final de l'assignatura s'obtindrà per mitjà de l'expressió següent: qualificació asignatura=nE
El sistema de qualificació establit a partir de la nota final obtinguda és:
De 0.0 a 4.9: Suspens
De 5.0 a 6.9: Aprovat
De 7.0 a 8.9: Notable
De 9.0 a 10.0 Excel·lent
Per a més informació consultar la web específica del Màster (http://masterprofumh.es)