BIOQUÍMICA II AssignaturaCodi: 1024Titulació: Grau en MedicinaFacultat de MedicinaCurs: Curs 1 de Grau en MedicinaSemestre: 2Tipus: BàsicaIdioma: CastellàECTS: 6Teoria: 4,5Pràctica: 1,5Hores: 150Adreçades: 60Compartides: 32Autònomes: 58Matèria: BioquímicaMòdul: Morfologia, Estructura i Funció del Cos HumàDepartament: Bioquímica i Biologia MolecularÀrea: BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR Contingut relacionat Carregant... DescripcióAdquisició de coneixements sobre el metabolisme i la seua regulació i integració, els principis bàsics de la nutrició humana i els marcadors bioquímics i de biologia molecular aplicats al diagnòstic clínic.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaGUTIERREZ PEREZ, LUIS MIGUEL■■VILLANUEVA ROIG, JOSE HELIODORO■MORENILLA PALAO, MARIA CRUZ■CRIADO HERRERO, MANUEL■REIG MACIA, JUAN ANTONIO■Interés professionalCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsComprendre i reconéixer l'estructura i funció normal del cos humà a nivell molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes, en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.Reconéixer les bases de la conducta humana normal i les seues alteracions.Comprendre i reconéixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.Competències EspecífiquesMetabolisme.Regulació i integració metabòlica.Conéixer els principis bàsics de la nutrició humana.Marcadors bioquímics, citogenètics i de biologia molecular aplicats al diagnòstic clínic.Objectius (resultats d'aprenentatge)01Conéixer els conceptes essencials, l'organització i interconnexió de les rutes centrals del metabolisme necessàries per al funcionament dels sers vius02Comprendre les molècules essencials i mecanismes de l'obtenció d'energia cel·lular.03Entendre les diferències i convergències dels processos de síntesi i degradació de biomolécules04Conéixer les etapes de les rutes d'oxidació i emmagatzemament de glúcids05Analitzar els processos de síntesi i degradació de triglicérids i altres lípids06Comprendre els processos de síntesi i degradació d'aminoàcids.07Entendre com se sintetitzen i degraden les bases púricas i pirimídicas08Comprendre les particularitats que condueixen a la síntesi de desoxirribonucleótids.09Entendre la síntesi i degradació del grup hemo i altres porfirines.010Comprendre com s'interrelacionen els diferents òrgans en el metabolisme nitrogenat.011Conéixer els aspectes essencials de la nutrició humana en termes d'ingesta i gasto energètic.012Comprendre les necessitats nutrients energètics i no energètics.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesU1Introducció general al metabolismeU2METABOLISME DE HIDRATS DE CARBONIU3METABOLISME DELS LIPIDSU4METABOLISME DELS AMINOACIDOS I COMPOSTOS NITROGENATSU5METABOLISME INTEGRAT I NUTRICIOAssociació objectius i unitatsObjectiu/UnitatU1U2U3U4U5010203040506070809010011012CronogramaSetmanaUnitats didàctiquesHores dirigidesHores compartidesHores autònomesHores totals1U131372U142393U1634134U231375U232386U2434117U331378U3624129U36341310U4314811U4224812U43441113U4215814U55251215U574516Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaDevlin, Thomas M. "Bioquímica libro de texto con aplicaciones clínicas". Barcelona [etc.] Reverté D.L. 2004. Mathews, Christopher K. 1937-. Van Holde, K. E. (Kensal Edward) 1928- / Ahern, Kevin G. "Bioquímica". Madrid Pearson Education D.L. 2002. Berg, Jeremy Mark. Tymoczko, John L. 1948- / Stryer, Lubert. "Bioquímica/". Barcelona Reverte [2008]. Voet, Donald. Voet, Judith G. / Pratt, Charlotte W. "Fundamentos de bioquímica la vida a nivel molecular/". Buenos Aires [etc.] Médica Panamericana cop. 2007. Bibliografia ComplementàriaEnllaçosPágina inicio de BioROM. Se trata de material preparado por profesores de varias universidades iberoamericanas con el objeto de facilitar la docencia y el estudio de la bioquímica, la biotecnología y la biología molecular. Se trata de un manual tutelado e interactivo con un doble objetivo: aportar nuevas herramientas a los profesores y ayudar a los estudiantes a aprender practicando, así como a practicar con los conceptos. Entre sus contenidos destacan los modelos moleculares tridimensionales informatizados (para comprender más fácilmente la estructura de las biomoléculas), textos multimedia, esquemas animados y ejercicios con autoevaluación. El proyecto está promovido desde el Grupo de Enseñanza de la Sociedad Española de Bioquímica y Biología molecular. En su octava edición (BioROM2010) han participado 31 autores de 19 universidades en 5 países, proporcionando un total de 634 MB de contenidos multimedia.ProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióAvaluació continuada sobre els treballs teòrics-pràctics al llarg del curs: 30% de la nota final. Examen final amb preguntes tipus test i preguntes de desenrotllament sobre la matèria apresa i treballada en les classes teòriques, pràctiques i seminaris: 70% de la nota final. És necessari aprovar els 2 mòduls per a superar la matèria.