Descripció
Metodologia del procediment pictòric. Emprimacions específiques. Diluents, dissolvents i mitjans. Materials i components. Tècniques magres i greixos. Formalització pictòrica i procediments tècnics. Recursos procedimentals i enunciació del discurs pictòric. Recursos procedimentals i experimentació.
L'assignatura ofereix un aprofundiment en els procediments i tècniques pictòriques específiques, així com en la utilització de la fotografia com una eina al servei de la pintura. Ambdós aspectes es posen al servei de la capacitació de l'alumne en l'enunciació del discurs pictòric, competència específica i fonamental del perfil professional de les belles arts en general i de la pintura en particular.
Competències Generals
- Habilitat per a l'aplicació eficient d'eines per a la solució de problemes de la branca del coneixement.
- Capacitat crítica i analítica en l'àrea d'especialitat corresponent.
- Capacitat creativa en l'àmbit de la branca del coneixement.
- Capacitat per a la utilització de les tècniques de representació manual i informàtiques més adequades.
- Capacitat d'adaptació a l'evolució de les eines habituals en l'àmbit de la branca del coneixement.
- Capacitat de consolidació, ampliació i integració dels coneixements fonamentals de la branca del coneixement.
Competències Específiques
- Capacitat per a aplicar el coneixement dels mètodes i processos artístics.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- 01Aprofundir en l'ús apropiat dels suports, mèdiums i tècniques pictòriques específiques.
- 02Aprofundir en el domini pràctic de la modulació del color com a mitjà pictòric fonamental.
- 03Comprendre des de la pràctica pictòrica la influència mútua del medi pictòric i el fotogràfic.
- 04Adquirir la capacitat en la utilització de la fotografia com a referent pictòric operatiu.
- 05Adquirir els criteris per a l'adequada elecció de suports i procediments en funció de les necessitats enunciatives.
- 06Aprofundir en l'ús dels recursos pictòrics associats a la textura, visual i matèrica, ia la densitat de la pintura.
- 07Aprofundir en la capacitat per generar solucions variades a un plantejament pictòric, utilitzant el mitjà fotogràfic com a instrument.
- 08Aprofundir en la dinàmica del procés pictòric i adquirir la capacitat per prendre decisions complexes relativa a la seva planificació i desenvolupament.
Continguts
Unitats didàctiques
Associació objectius i unitats
Objectiu/Unitat | U1 | U2 | U3 | U4 |
---|
01 | | | | |
---|
02 | | | | |
---|
03 | | | | |
---|
04 | | | | |
---|
05 | | | | |
---|
06 | | | | |
---|
07 | | | | |
---|
08 | | | | |
---|
Cronograma
Semana | Unitats didàctiques | Hores dirigides | Hores compartides | Hores autònomes | Hores totals | 1 | U1 | 4 | 5 | 5 | 14 |
2 | U1 | 4 | 3 | 4 | 11 |
3 | U1 | 4 | 3 | 2 | 9 |
4 | U2 | 4 | 3 | 2 | 9 |
5 | U2 | 4 | 3 | 2 | 9 |
6 | U2 | 4 | 3 | 2 | 9 |
7 | U2 | 4 | 3 | 2 | 9 |
8 | U3 | 4 | 5 | 5 | 14 |
9 | U3 | 4 | 3 | 4 | 11 |
10 | U3 | 4 | 3 | 2 | 9 |
11 | U3 | 4 | 3 | 2 | 9 |
12 | U4 | 4 | 3 | 2 | 9 |
13 | U4 | 4 | 3 | 2 | 9 |
14 | U4 | 4 | 3 | 2 | 9 |
15 | U4 | 4 | 4 | 2 | 10 |
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Doerner, Max. Hoppe, Thomas ed. lit. "Los materiales de pintura y su empleo en el arte". Barcelona Reverté 1998.
- Huertas Torrejón, Manuel 1953-. "Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas Volumen I Soportes, materiales y útiles empleados en la pintura de caballete". Tres Cantos, Madrid Akal 2010.
- Huertas Torrejón, Manuel 1953-. "Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas Volumen II Preparación de los soportes, procedimientos y técnicas pictóricas". Tres Cantos, Madrid Akal 2010.
- Mayer, Ralph. "Materiales y técnicas del arte". Madrid Hermann Blume Tursen 1993.
- Pedrola, Antoni. "Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas". Barcelona Ariel 1998.
Bibliografia Complementària
Enllaços
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.
- Aprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.
- Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.
Avaluació
- MODALITAT A. AVALUACIÓ CONTÍNUA.
Avaluació contínua i presencial.
Criteris d'avaluació
- Seguiment regular de l'assignatura.
- Presentació adequada en temps i forma dels exercicis.
- Compliment dels objectius concrets proposats per a cada exercici.
- Organització del treball i adequació a la metodologia proposada en el plantejament de l'exercici.
- Idoneïtat i adequació dels mitjans formals i tècnics als objectius proposats, de la forma al contingut.
- Resolució de problemes sintàctic-formals i tècnics.
- Capacitat d'anàlisi formal i conceptualització del treball propi i aliè.
- Originalitat, creativitat i operativitat vinculada a la capacitat d'autocrítica, reflexió i diàleg.
- Coneixement dels conceptes teòrics i pràctics associats a l'assignatura i capacitat d'aplicar-los d'una manera crítica.
- Constància, dedicació i interès en el seguiment de l'assignatura.
- Evolució personal tant en el desenvolupament de cada treball com al llarg del curs.
- Assistència regular a classe.
SISTEMA DE QUALIFICACIÓ
S'hauran de lliurar tots els exercicis realitzats proposats en el programa en les dates indicades.
El 80% de la qualificació final es basarà en l'avaluació dels exercicis.
L'altre 20% de la nota es basarà en el compliment d'objectius actitudinals i l'avaluació continua. La meitat d'aquesta banda, un 10% de la nota final de l'assignatura, es basarà en una actividat per a reforçar i consolidar els conceptes teóric-pràctics de l'assignatura consistent en una lectura recomanada i un treball relacionat amb ella. (Vore programació pràctica)
MODALITAT B. CONVOCATÒRIA OFICIAL D'EXAMEN.
Aquells alumnes que no tinguin un seguiment regular de l'assignatura, és a dir, que tinguin suspesos o no presentats els dos blocs temàtics o no hagin assistit a un 65% de les classes com a mínim, hauran d'optar per la modalitat B. Convocatòria oficial d'examen, segons els termes recollits en ella.
Criteris d'avaluació
Compliment dels objectius concrets proposats per a cada exercici (veure programació pràctica en reprografia i en la web) dels que han de ser realitzats i / o lliurats en l'examen.
SISTEMA DE QUALIFICACIÓ
En l'examen ordinari i extraordinari de la convocatòria d'examen s'hauran de lliurar tots els exercicis del curs, recollits en la "Programació pràctica", llevat del Exercici 2. Estructuració de color (quadre de contrast de saturació) que es realitzarà durant l'examen. Així mateix es realitzarà una prova escrita. En aquest cas la nota mitjana serà: 35% de la nota, mitjana de les notes dels exercicis de l'assignatura; 55% de la nota, nota de l'exercici realitzat durant l'examen, prova teòrica, 10%.