Course instructors are responsible for the course content descriptions in English.
Description
Extension of the visual configuration models of the languages of art. Examination of the dichotomy between culture and counterculture, and the influence of social and alternative movements, cultural studies and marginal and/or peripheral studies, not only like the context in which artistic creations emerge, but as new languages that revise the survival, ideology, and "modernity" of traditional theory and criticism.
General competencies
- Acquisition of socio-historical culture and aesthetic sensitivity.
- Capacity to identify, formulate, and resolve basic problems within the field of knowledge.
- Capacity for applying analytical and creative methods to the analysis of problems within the field of knowledge.
- Creative capacity within the field of knowledge.
- Ability to communicate in formal, graphic, and symbolic media.
- Ability to work with multidisciplinary and multicultural teams.
- Ability to update knowledge within the field of knowledge.
- Capacity to consolidate, expand, and integrate fundamental knowledge within the field of knowledge.
Specific competencies
- Capacity to understand artwork within its social and cultural context.
Objectives (Learning outcomes)
- 01Desarrollar una poética personal y crítica integrada en el contexto de la creación contemporánea
- 02Adquirir una visión clara de la historia del mundo en paralelo con la historia del arte y la creación artística, para comprander su imbricación en nuestra sociedad
- 03Experimentar diferentes técnicas, procesos y medios de expresión que posibiliten la correcta materailización de proyectos y obras
- 04Investigar sobre el contexto visual y plástico contemporáneo y trabajar en la producción obra personal con capacidad crítica
- 05Profundizar los conocimientos de técnicas y medios en los diversos talleres que permitan la decuada conceptualización y desarollo de las propuestas personales
Contents
Teaching units
Association between objectives and units
Objective/Unit | U1 | U2 |
---|
01 | | |
---|
02 | | |
---|
03 | | |
---|
04 | | |
---|
05 | | |
---|
Schedule
Week | Teaching units | Directed hours | Shared hours | Autonomous hours | Total hours | 1 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
2 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
3 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
4 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
5 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
6 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
7 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
8 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
9 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
10 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
11 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
12 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
13 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
14 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
15 | | 4 | 2 | 4 | 10 |
Complementary bibliography
- Ramírez, Juan Antonio 1948- ed. lit/Carrillo, Jesús ed. lit. "Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del siglo XXI". Madrid Cátedra 2009.
- Aliaga, Juan Vicente 1959-/Corral, María de/Cortés, José Miguel G. 1955-. "Micropolíticas arte y cotidianidad (2001-1968) = Art and everyday life (2001-1968) : [exposición : Espai d'Art Contemporani de Castelló, entre el 31 de enero y el 21 de septiembre de 2003]". [Valencia] Generalitat Valenciana [2003].
- Read, Herbert. "Arte y alienación". Valencia Ahimsa [2000].
- Ramírez, Juan Antonio 1948- . "Ecosistema y explosión de las artes condiciones de la historia, segundo milenio". Barcelona Anagrama D.L.1994.
- Wallis, Brian ed. lit/ Olmo, Carolina del/ Rendueles Menéndez de Llano, César. "Arte después de la modernidad nuevos planteamientos en torno a la representación". Tres Cantos (Madrid) Akal D.L. 2001.
Software
Methodology and grading
Methodology
- Case studies: Learning through the analysis of actual or simulated cases in order to interpret and resolve them by employing various alternative solution procedures.
- Project-based learning: Realization of a project to solve a problem, applying acquired learning and promoting abilities related to planning, design, performing activities, and reaching conclusions.
Grading
- Criterios sobre 10.
Trabajos prácticos (proyecto, memoria y piezas). 70%
Trabajos teóricos (comentarios y exámenes) 10%
Entrega de Portfolio digital. 10%
Actitud y participación en clase, correción gramatical, ortografía y presentación 10%
La no asistencia al 80% de las clases, así como la entrega de prácticas y trabajos fuera de los plazos y espacios fijados supondrá la no consideración de las mismas dentro de la evaluación continua. Los exámenes ordinarios y extraordinarios conllevarán la entrega de todas las prácticas y un examen escrito.