GESTIÓ DE RESIDUS AssignaturaCodi: 2328Titulació: Grau en Enginyeria Agroalimentària i AgroambientalEscola Politècnica Superior d'OriolaCurs: Curs 4 de Grau en Enginyeria Agroalimentària i AgroambientalSemestre: 1Tipus: Obligatòria de mencióIdioma: CastellàECTS: 6Teoria: 4Pràctica: 2Hores: 150Adreçades: 60Compartides: 31.5Autònomes: 58.5Matèria: Gestió de Residus i Seguretat AlimentàriaMòdul: Tecnologia Específica: AgroambientalDepartament: Agroquímica i Medi AmbientÀrea: EDAFOLOGIA I QUÍMICA AGRÍCOLA Contingut relacionat Carregant... DescripcióGestió de residus.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaPEREZ ESPINOSA, AURELIA■■■MORAL HERRERO, RAUL■■PEREZ MURCIA, MARIA DOLORES■■Interés professional"L'activitat agrícola i ramadera genera residus de qualsevol tipus, la correcte maneig i gestió del qual està cada vegada més regulat a tots els nivells. L'assignatura introduïx al graduat en este àmbit i a més capacita als alumnes per a conéixer i desenrotllar solucions de maneig dels residus que suposen no sols la minimització de riscos ambientals sinó l'obtenció d'energia, substàncies de valor afegit, fertilitzants etc. que poden suposar una millora significativa de la sostenibilitat de l'activitat agrària. Esta formació és transversal permetent l'adquisició d'habilitats i capacitats útils en la gestió de residus en múltiples àmbits professionals."Competències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsConeixement de matèries tècniques, científiques i tecnològiques que capacite per a l'aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, així com que dote d'una gran versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.Capacitat de dissenyar, planificar, organitzar i controlar sistemes, processos o components que satisfacen les necessitats demandades per la societat dins de les condicions reals de l'entorn.Capacitat per a la millora contínua, l'experimentació i la innovació.Capacitat crítica i analítica en l'àrea d'especialitat corresponent.Capacitat creativa i desenvolupament de la imaginació en l'àmbit de l'enginyeria i l'arquitectura.Capacitat per a l'avaluació, optimització i confrontació de criteris per a la presa de decisions.Capacitat per a la realització d'estudis d'impacte ambiental i anàlisi del cicle de vida del projectatCapacitat de comunicació i la transició de coneixements en ambients d'experts i no experts.Capacitat d'actualització dels coneixements autònomament i disposició permanent per a fer-ho.Coneixement adequat dels problemes físics, les tecnologies, maquinària i sistemes de subministrament hídric i energètic, els límits imposats per factors pressupostaris i normativa constructiva, i les relacions entre les instal·lacions o edificacions i explotacions agràries, les indústries agroalimentàries i els espais relacionats amb la jardineria i el paisatgisme amb el seu entorn social i ambiental, així com la necessitat de relacionar aquests espais i entorns amb les necessitats humanes i de preservació del medi ambient.Capacitat per a la redacció i signatura d'estudis de desenvolupament rural, d'impacte ambiental i de gestió de residus de les indústries agroalimentàries explotacions agrícoles i ramaderes, i espais relacionats amb la jardineria i el paisatgisme.Coneixement en matèries bàsiques, científiques i tecnològiques que permeten un aprenentatge continu, així com una capacitat d'adaptació a noves situacions o entorns canviants.Capacitat de resolució de problemes amb creativitat, iniciativa, metodologia i raonament crític.Capacitat de lideratge, comunicació i transmissió de coneixements, habilitats i destreses en els àmbits socials d'actuació.Capacitat per a la cerca i utilització de la normativa i reglamentació relativa al seu àmbit d'actuació.Capacitat per a desenvolupar les activitats, tot assumint un compromís social, ètic i ambiental en sintonia amb la realitat de l'entorn humà i natural.Capacitat per al treball en equips multidisciplinaris i multiculturals.Competències EspecífiquesCapacitat per a conéixer, comprendre i utilitzar els principis de la gestió de residus agraris d'acord amb les normatives mediambientals.Objectius (resultats d'aprenentatge)01Saber que és un residu i conèixer la seua classificació a nivell normatiu02Conèixer els diferents tipus de residus i les principals característiques associades a cadascun que condicionen el seu maneig i gestió.03Saber quins són els principals riscos ambientals que ocasionen els diferents grups de residus derivats d'un mal maneig04Proporcionar a l'alumne una visió actualitzada dels models de gestió de residus tant a nivell comunitari, estatal i regional, tenint en compte la legislació vigent.05Capacitar a l'alumne per a la presa de decisions de gestió considerant aspectes mediambientals i de sostenibilitat de recursos."06Conèixer les principals operacions de tractament dels residus líquids07Conèixer les principals operacions de tractament i valorització de residus sòlids especialment compostatge i digestió anaeròbica per la seua relació amb el mitjà agroingenieril08Ser capaç de proposar estratègies de valorització (a nivell energètic, agrícola, de biomassa, components d'interès, etc.) en funció del tipus de residu, desenvolupant una anàlisi crítica basada en els avantatges i inconvenients d'aquestes solucions a nivell normatiu, econòmic i ambiental.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesU1MÒDUL 1. ASPECTES GENERALS DELS RESIDUSU2MÒDUL 2.GESTION DE RESIDUSU3MÒDUL 3. TRACTAMENT DE RESIDUSU4MÒDUL 4. VALORACIÓ DE RESIDUSAssociació objectius i unitatsObjectiu/UnitatU1U2U3U40102030405060708CronogramaSetmanaUnitats didàctiquesHores dirigidesHores compartidesHores autònomesHores totals1U132272U1424103U152,5512,54U1525125U2325106U2525127U2325108U3525,512,59U35251210U3324911U35261312U44251113U442,5,5714U4421715U422,5,55Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaMoreno Casco, Joaquín / Moral Herrero, Raúl. "Compostaje". Madrid Mundi-Prensa 2008. Vargas García, María del Carmen coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos I 1 Residuos agrícolas". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014. Sánchez Bayle, Marciano / Pérez Espinosa, Aurelia / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos I 2 Residuos ganaderos". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2016. García morales, José Luis coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos I 3 Residuos agroalimentarios". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2015. Sánchez Ferrer, Antoni coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos I 4 Residuos urbanos". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014. López Martínez, Marga coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos aspectos agronómicos y medioambientales III 3 Valorización de la fracción orgánica de residuos municipales : Materia prima, procesos y productos". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014. Solera del Rio, Rosario coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Procesos de biotransformación de la materia orgánica II 2 Aspectos biológicos de la digestión anaeróbica". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014. Chica Pérez, Arturo F. coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Procesos de biotransformación de la materia orgánica II 3 Ingeniería y aspectos técnicos de la estabilización aeróbica". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014. Nogales Vargas-Machuca, Rogelio coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos aspectos agronómicos y medioambientales III 5 Vermicompostaje : Procesos, productos y aplicaciones". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014. Huerta, Oscar. "Compostaje y residuos municipales Recurso electrónico control del proceso, rendimiento y calidad del producto". Barcelona Agencia de Residuos de Cataluña 2008. Campos, Elena. Elias, Xavier. / Flotats, Xavier. "Procesos biológicos [recurso electronico] : la digestión anaerobia y el compostaje /". Madrid : Ediciones Díaz de Santos, 2012. Castells, Xavier Elias. "Tratamiento y valorización energética de residuos". [Barcelona] Fundación universitaria Iberoamericana Madrid Díaz de Santos [2005]. Elías Castells, Xavier, dir. "Tratamiento y valorización energética de residuos [recurso electronico] /". Madrid : Díaz de Santos, 2012. Labrador Moreno, Juana. "La materia orgánica en los agrosistemas". Madrid MAPA Mundi-Prensa D.L.1996. Cabildo Miranda, María Pilar. "Reciclado y tratamiento de residuos". Madrid Universidad Nacional de Educación a Distancia 2008. Solé, F. Flotats, Xavier. "Guía de técnicas de gestión ambiental de residuos agrarios". [Lleida] Fundació Catalana de Cooperació 2004. Crowe, Matthew. "Gestión de residuos urbanos biodegradables en Europa". [Madrid] Centro de Publicaciones, Ministerio de Medio Ambiente D.L. 2005. Boixadera, Jaime / Teira, M.Rosa. "Aplicación agrícola de residuos orgánicos 5¿ Curso de Ingeniería Ambiental: Lleida, 23-24-25 De Abril de 2001". [Lleida?] Edicions de la Universitat de Lleida D.L.2001. Ansorena Miner, Javier. "El compost de biorresiduos normativa, calidad y aplicaciones". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2016. "Residuos ganaderos jornadas técnicas". Barcelona Aedos Fundación "la Caixa" 1993. Elias Castells, Xavier. Bordas Alsina, Santiago. "Economía circular conversión de residuos en recursos". [Madrid] Suez Spain, S.L. 2017. Bibliografia Complementària"Manual de compostaje experiencias realizadas años 2004-2008". Madrid Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino D.L. 2009. López López, María José coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos aspectos agronómicos y medioambientales III 1 Residuos orgánicos y agricultura intensiva". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2015. Cabrera Capitán, Francisco de Paula coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos aspectos agronómicos y medioambientales III 4 Residuos orgánicos en la restauración/rehabilitación de suelos degradados y contaminados". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014. Bernal Calderón, M. Pilar coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos aspectos agronómicos y medioambientales III 7 Uso agrícola de materiales digeridos : situación actual y perspectivas de futuro". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014. García Izquierdo, Carlos coord. / Moral Herrero, Raúl ed. científico. "Recursos orgánicos aspectos agronómicos y medioambientales III 8 Enmiendas orgánicas de nueva generación : biochar y otras biomoléculas". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014. Canet Castelló, Rodolfo. Pomares García, Fernando / Cabot Polo, Beatriz. "Aprovechamiento agrícola de los resíduos de almazara mediante compostaje IV Premios de Investigación Fundación Rural Caja Área de Agricultura". Valencia Fundación Ruralcaja Valencia D.L. 2003. Huerta, Oscar ed. "Proceso y destino del compost, formación, información e interrelaciones entre los agentes del sector ponencias y comunicaciones de las I Jornadas de la Red Española de Compostaje: 6, 7, 8 y 9 de febrero de 2008". Barcelona Red Española de Compostaje Universitat Politáecnica de Catalunya, Escola Superior d'Agricultura de Barcelona 2009. "Proceso de compostaje caracterización de muestras". Barcelona Diputació de Barcelona. Áres de Medi Ambient [201?]. EnllaçosGestión y prevencion de residuosWeb de la Red Española de CompostajeAgencia Europea de Medio AmbienteProyecto ReUseWasteEnlaces de entidades relacionadas con la gestión de residuoshttp://ProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióL'estudiant podrà triar entre dos modalitats d'avaluació: 1.Modalidad A. Avaluació continua:Para optar per esta modalitat l'alumne ha d'assistir al 70% de les activitats docents. Es realitzaran activitats avaluables dels continguts de l'assignatura al llarg del quadrimestre, a través de diferents metodologies que inclouen proves escrites (tipus tests, resolució de problemes i preguntes curtes) , elaboració de treballs tutorats i portafolis docent associat a les activitats pràctiques. Per a superar l'assignatura és necessari aconseguir 5/10 on la qualificació final s'obté del següent sumatori: 1. Avaluació continguts teòrics: 70% 2. Avaluació de treball tutorat: 10% 3. Avaluació pràctiques laboratori i visites: 20% Modalitat B. Examen únic: Els alumnes matriculats en l'assignatura han de superar, en la data establida en la convocatòria oficial l'assignatura, un examen consistent en dos parts: 1.-Parte teòrica. Resolució de qüestions teòriques per mitjà de de preguntes de resposta curta i tipus tests (70%) 2.-Parte pràctica. Resolució de qüestions sobre les activitats pràctiques (30%)