Descripció
Tècniques de predicció. Factors de risc i de protecció, estàtics i dinàmics. Estratègies de predicció. Eines per a la valoració del risc de reincidència en els casos de violència contra la parella, de violència sexual, comportaments violents, en joves.
Pretén oferir coneixement en relació als diferents models i estratègies violentes com la violència en la parella, la violència sexual i els comportaments de violència greu
Competències Generals
- Capacitat per a avaluar proves, ferramentes i instruments per a l'anàlisi del delicte, establint conclusions adequades que puguen conduir a la prevenció del mateix.
- Capacitat per a analitzar dades incloent informació qualitativa, i comprensió d'estadístiques de criminalitat.
- Capacitat per a analitzar i abordar el fenomen criminal des d'una perspectiva empírica i multidisciplinari.
- Capacitat per a avaluar, analitzar i comunicar informació empírica sobre el crim, la victimización i les respostes davant de estos.
Competències Específiques
- Capacitat per a analitzar i abordar el fenomen criminal des d'una avançada perspectiva empírica i interdisciplinari, i poder aplicar de forma especialitzada els resultats obtinguts en els diferents àmbits i en casos concrets.
- Capacitat per a aplicar, de forma clínica i especialitzada, les teories i conceptes de la criminologia en l'explicació i predicció del crim, la victimización i la conducta desviada.
- Capacitat per a poder aprofundir, des d'una perspectiva avançada, en el risc del delicte, així com en les necessitats de prevenció especialitzada en distints àmbits específics de la conducta delictiva.
- Habilitat per a utilitzar instruments avançats d'anàlisi del crim, específicament dissenyats per a facilitar tractament criminològic especialitzat per a la intervenció i avaluació sobre ell.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Disposar de la capacitat d'anàlisi i síntisis
- Dominar els coneixements bàsics de la professió
- Tenir habilitat per a la gestió de la informació i investigació
- Disposar d'habilitats interpersonals, fomentar la capacitat per comunicar-se amb experts d'altres àrees i consolidar compromís ètic i desenvolupar la capacitat d'aprendre
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Loeber, Rolf. Farrington, David P. "Young homicide offenders and victims [electronic resource] : risk factors, prediction, and prevention from childhood /". New York ; London : Springer, c2011.
- Farrington, D. P. y Whels, B. "The Oxford Handbook of Crime Prevention.". Oxford: Oxford University Press (2012) .
- Felson, R.B. "Violence & Gender Reexamined.". Amer Psychological Assn; 1 edition (April 2002).
- Loeber, R. y Farrington, D.P. "Serious and violent juvenile offenders: Risk factors and successful interventions.". Thousand Oaks: Sage (1998).
- Medina Ariza. "Políticas y estrategias de prevención del delito y seguridad ciudadana.". Buenos Aires: Edisofer (2011).
- Otto, R.K. y Douglas, K.S. "Handbook of violence risk assessment". Nueva York: Taylor & Francis (2010).
Bibliografia Complementària
- Berkowitz, L. "Agresión, causas, consecuencias y control. ". Bilbao: Desclée de Brouwer (1993).
- Gisbert Calabuig, J.A. "Medicina legal y toxicología". Elsevier Masson.
- Echeburúa, E. "Personalidades Violentas. ". Madrid: Pirámide.
- Ray, P. "Aggression and Violence Throughout the Life Span ". Newbury Park: Sage publications.
- Sanmartin, J. "El laberinto de la violencia. Causas, tipos y efectos. ". Barcelona: Ariel (2004). .
- Strelau, J. "Temperament. A psychological perspective. ". Nueva York: Plenum Press. (1999).
- Pinard, G. y Pagani, L. "Clinical Assessment of dangerousness: Empirical Contributions. ". Nueva York: Cambrisge University Press.
- Webster, C., Douglas, K., Eaves, D. y Hart, S. "HCR-20 Assessing Risk for Violence Manual; Version 2". Burnaby, British Columbia: al Health, Law & Policy Institute. .
- Farrington. "Integrated Developmental and Life- Course Theories of Offending. ". New Bruswick: Transaction Publishers (2008).
- Farrington, D. "Implicaciones de la investigación sobre carreras delictivas para la prevención de la delincuencia, en La reeducación del delincuente juvenil. Los programas de éxito. ". Valencia: Tirant lo Blanch (1992).
- Garrido, V. Stangeland, P. y Redondo, S. "Principios de Criminología. ". Valencia: Tirant lo Blanch (1999).
- Kevin S. Douglas, Simon Fraser University. Mental Health, Law, and Policy Institute. "HCR-20 Violence Risk Management Companion Guide". Mental Health, Law, and Policy Institute, Simon Fraser University, 2002.
- Rutter, M. "Fifteen Thoousand Hours: Secondary Schools and Their Effects on Children.". New York: Cambridge University Press (1979).
- Rutter, M., Giller, H. y Hagell, A. "Antisocial behavior by Young people.". Cambridge: Cambridge University Press.
- Serrano Gómez, A. "El delincuente español. Factores concurrentes (influyentes). ". DYKINSON, S.L., 2009.
- Werner, E. y Smith, R. "Vulnerable but Invincible: A Longitudinal Study of Resilient Children and Youth". Adams Bannister Cox Pubs, 1989.
- Felson, M. "Crime and everyday life: Insights and implications for society". Pine Forge Press, 1994.
- Hanson, R.K. "The development of a brief actuarial scale for sexual offense recivism". Ottawa, ON, Canada: Public Works and Government Services Canada. 1997.
- Echeburúa, E. y Redondo, S. "¿Por qué la víctima es femenino y agresor es masculino? ". Madrid: Pirámide (2010).
- García González, J. "La violencia de género en la adolescencia.". Pamplona: Aranzadi (2013).
- Garrido Genovés, V. y Redondo Illescas, S. "Principios de Criminología. ". Valencia: Tirant lo Blanch (2013).
- López, F. "Prevención de los abusos sexuales de menores y educación sexual". Salamanca: Amarú (1995).
- Marshall, W.L. "Agresores sexuales. ". Barcelona: Ariel. (2001).
- Noguerol, V. "Agresiones sexuales. ". Madrid: Síntesis (2005).
- Damon, W. "The moral child ¿ nurturing children¿s natural moral growth.". New York: Free Press.
Enllaços
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.
- Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.
Avaluació
- 154/5000
1. Examen tipus test: 60% qualificació final
2. Resolució de casos pràctics: 30% qualificació final
3. Portafolis de l'estudiant: 10% qualificació final
1. Examen tipus test: 60% qualificació final
2. Activitats d'avaluació continuada: 30% qualificació final
3. Glossari, wiki i participació en fòrums: 10% qualificació final