Descripció
En aquesta assignatura es presenten huit unitats didàctiques. aquestes unitats són: introducció a la lectura crítica, formulació de la pregunta d'investigació, lectura crítica dels assajos aleatoritzats, lectura crítica d'una revisió sistemàtica i metaanàlisi, aproximació GRADE i recursos per a la lectura crítica.
Professorat
Nom | Responsable | Teoria | Pràctica |
---|
RAMOS RINCON, JOSE MANUEL | ■ | ■ | ■ |
NAVARRO RUIZ, ANDRES | | ■ | ■ |
RODRIGUEZ INGELMO, JOSE MARIA | | ■ | ■ |
ARROYO SEBASTIAN, ANTONIO | | ■ | ■ |
ARMAÑANZAS RUIZ, LAURA IRENE | | ■ | ■ |
ROMERO SIMO, MANUEL | | ■ | ■ |
ARTOLA ROIG, ALBERTO | | ■ | ■ |
LOPEZ PRATS, FERNANDO ANACLETO | | ■ | ■ |
DIEZ MIRALLES, MANUEL | | ■ | ■ |
COMPAÑ ROSIQUE, ANTONIO F. | | ■ | ■ |
MARTINEZ ESCORIZA, JUAN CARLOS | | ■ | ■ |
QUEREDA SEGUI, FRANCISCO JOSÉ | | ■ | ■ |
LACUEVA GOMEZ, FRANCISCO JAVIER | | ■ | ■ |
FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, FRANCISCO JAVIER | | ■ | ■ |
MUÑOZ RODES, JOSE LUIS | | ■ | ■ |
GALLEGO PLAZAS, JAVIER | | ■ | ■ |
GOMEZ PEREZ, LUIS | | ■ | ■ |
Competències Generals
- Resolució de problemes complexos.
- Presa de decisions en àmbits multidisciplinaris.
- Treball en equip.
- Coneixements avançats d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
- Que els estudiants i les estudiantes sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous dins de contextos més amplis relacionats amb la recerca en ciències de la salut.
- Que els estudiants i les estudiantes siguen capaços i capaces d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, malgrat ser limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis.
- Que els estudiants i les estudiantes sàpien comunicar les seues conclusions, i les raons que les sustenten, a un públic especialitzat i de no especialitzat d'una manera clara.
- Que els estudiants i les estudiantes posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera autònoma.
Competències Específiques
- Conéixer els fonaments del mètode científic en la recerca clínica.
- Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
- Ser capaç de formular un projecte de recerca, recol¿lectar i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, tot seguint el mètode científic.
- Saber comunicar d'una manera clara els resultats de la recerca científica.
- Conéixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació biomèdica per a obtenir, organitzar, interpretar i aplicar la informació científica i sanitària.
- Conéixer els fonaments de la recerca experimental i el comportament del personal investigador en el laboratori de recerca.
- Conéixer la importància de la recerca experimental i com es transfereixen els resultats a la pràctica clínica.
- Conéixer les bones pràctiques de laboratori, les principals tècniques analítiques que s'utilitzen al laboratori experimental i les tècniques bàsiques en biologia molecular.
- Manejar amb soltesa i a nivell d'expert les eines d'informació de cerca en Ciències de la Salut més importants avui dia disponibles, des de la bases de dades comercials als diferents tipus d'eines de cerca disponibles en Internet.
- Aconseguir els coneixements i aptituds necessaris per a dur a terme l'elaboració i presentació de sol·licituds de finançament de projectes de R+D, així com difondre'n els resultats.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Formular correctament preguntes sobre aspectes de la pràctica clínica necessitats d'evidència científica
- Valorar la validesa dels estudis d'intervenció (assajos clínics i revisions sistemàtiques)
- Interpretar els resultats d'aquests estudis
- Individualitzar els resultats dels estudis per a la presa de decisions clíniques
- Utilitzar l'aproximació GRADE per a valorar la qualitat de l'evidència i la força de la recomanació
- Localitzar alguns recursos essencials per a la lectura crítica
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Cabello López JB (ed). "Lectura crítica de la evidencia científica.". Barcelona: Elsevier.
- Guyatt G. Rennie D. "Users's Guides to the Medical Literature". McGraw-Hill Education.
- Straus SE. Glasziou P. "Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach It, 4e". Churchill Livingstone - Elsevier.
Bibliografia Complementària
- Donnelly, Peter, 1958-. Kirk, Paul, 1953- / Benson, Joel, 1969-. "How to succeed at e-learning [electronic resource] /". Chichester, West Sussex, U.K. : John Wiley & Sons,
2012. - Glasziou, Paul, 1954-. Del Mar, Chris. / Salisbury, Janet. "Evidence based medicine workbook [electronic resource] :
finding and applying the best research evidence to improve
patient care /". London : BMJ, 2003. - Greenhalgh, Trisha. "Diffusion of innovations in health service organisations
[electronic resource] : a systematic literature review /". Malden, Mass. : Blackwell, 2005. - Khandker, Shahidur R. Koolwal, Gayatri B. / Samad, Hussain A., 1963-. "Handbook on impact evaluation [electronic resource] :
quantitative methods and practices /". Washington, DC : World Bank, 2010.
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.
- Aprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.
- Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.
- Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.
Avaluació
- 1. Resolució de 5 exercicis breus sobre temes UNITAT 1: 60%, que se deberá realizar durante 24 horas desde las 12:00 del (60% de la nota). Los ejercicios aparecerán en el blog de la asignatura (pestaña Evaluación/Examen online).
2. Lectura crítica de 2 articles científics (UNITAT 2), essaig clínic i revisió sistemàtica. Coordinada per el seu tutor qui avaluarà el treball: 40%
Criteris mínima per aprovar l'assignatura: realitzar la lectura crítica de 2 articles i arribar al 50% de la puntuació màxima dels 5 exercicis breus