Descripció
Objectius:
L'alumne coneixerà la legislació relativa a les avaluacions d'impacte ambiental, adquirint coneixements i pràctica en l'elaboració d'avaluacions d'impacte ambiental.
Descriptors:
Legislació ambiental, avaluació d'impacte ambiental (tipus i característiques), avaluació estratègica, estudis d'impacte ambiental (estructura, metodologia i desenvolupament). Exemples i elaboració d'avaluacions d'impacte ambiental.
Conèixer el marc legislatiu de la ÉIA i la metodologia per a realitzar ÉsIA, és fonamental per a nombrosos titulats superiors, que poden treballar en tasques relacionades amb el medi ambient.
Competències Generals
- Conèixer el funcionament, estructura i dinàmica dels ecosistemes, tant en el medi terrestre com en el marí, així com els territoris tradicionalment manipulats per a l'explotació dels recursos.
- Conèixer i valorar la diversitat en tots els sentits d'allò viu, no només referit a altres organismes, sinó també en la diversitat social i cultural.
- Ser capaç de dissenyar i desenvolupar estratègies sostenibles per a la gestió d'ecosistemes mediterranis, tant en els espais naturals objecte de protecció, com en les àrees d'influència antròpica.
- Avaluar el canvi global, i analitzar la velocitat dels processos i dels canvis que protagonitza l'actuació humana en el territori.
- Manejar en la pràctica, per a resoldre problemes mediambientals, la tecnologia i mètodes que en l'actualitat inclouen des de l'anàlisi genòmic proteòmic en els organismes, fins a les tecnologies de sensors remots.
- Desenvolupar la capacitat de treball multidisciplinari en equip que afegesca especialistes de diversos camps competencials del medi ambient.
- Tenir capacitat per a resoldre problemes ambientals relacionats amb l'activitat empresarial i de les administracions públiques.
- Habilitats de comunicació oral i escrita en anglés
- Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
- Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes en l'àmbit de la recerca científica.
Competències Específiques
- Comprendre i ser capaç d'avaluar els usos i demandes de l'aigua per a diverses finalitats en el context mediterrani.
- Identificar estratègies de millora en la gestió de l'aigua.
- Conèixer les eines tècniques per a l'aprofitament sostenible de les aigües i les seues possibilitats de millora i innovació.
- Ser capaç de redactar un projecte de tractament i depuració d'aigües urbanes i industrials basat en nous criteris tècnics i la sostenibilitat ambiental.
- Conèixer la legislació aplicable a la producció i gestió de diversos tipus de residus.
- Ser capaç de desenvolupar una bona gestió tècnica dels residus de diversos orígens.
- Identificar i quantificar els aspectes ambientals i legals per a la planificació ambiental i la prospectiva territorial.
- Capacitat d'analitzar, implantar i adaptar un sistema de gestió ambiental en diversos tipus d'empreses o organismes oficials.
- Ser capaç de caracteritzar el funcionament i la situació mediambiental d'empreses i institucions.
- Conèixer i aplicar la normativa internacional de certificació ambiental ISO i EMAS.
- Ser capaç d'elaborar un estudi d'impacte ambiental i noves propostes de correcció ambiental.
- Conèixer i ser capaç d'aplicar la metodologia per a la realització d'una avaluació ambiental estratègica.
- Adquirir la capacitat de comprendre, analitzar i gestionar problemes de contaminació ambiental i cercar les solucions que els minimitzen des del punt de vista ambiental, aplicatiu i econòmic.
- Ser capaç de proposar mesures correctores que minimitzen la contaminació de l'aire, de l'aigua i el sòl.
- Aplicar les tècniques digitals/estadístiques de tractament d'imatges aèries i satel·litàries per a l'anàlisi del territori i determinació dels usos del sòl.
- Elaborar propostes de planificació innovadores basades en l'avanç del coneixement i l'aplicació de noves tecnologies que permeten un adequat maneig i gestió de l'espai i un desenvolupament territorial sostenible.
- Conèixer la viabilitat de l'agricultura ecològica com a mitjà de gestió sostenible en el medi rural i els nous sistemes de conreu.
- Identificar i valorar els aspectes relacionats amb la biota i la gestió del medi com a claus per a l'avanç en l'estudi del medi natural i antròpic.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- L'alumne coneixerà la legislació relativa als ÉsIA, adquirint coneixements i pràctica en l'elaboració de ÉsIA.
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Conesa Fernández-Vítora, Vicente. Ros Garro, Vicente / Conesa Ripoll, Luis A. / Conesa Ripoll, Vicente. "Guía metodológica para la evaluación del impacto ambiental". Madrid Mundi-Prensa 1997.
- Garmendia Salvador, Alfonso. "Evaluación de impacto ambiental". Madrid [etc.] Pearson Prentice Hall cop. 2005.
- Gómez Orea, Domingo. Gómez Villarino, María Teresa. "Evaluación de impacto ambiental". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2013.
- Gómez Orea, Domingo. Gómez Villarino, Mauricio / Gómez Villarino, Alejandro. "Evaluación ambiental estratégica un instrumento para integrar el medio ambiente en la formulación de políticas, planes y programas". Madrid Mundi-Prensa D.L. 2014.
Bibliografia Complementària
Enllaços
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.
- Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.
- Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.
- Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.
Avaluació
- Els alumnes haurien de realitzar un examen teòric (50% nota final) i lliurar una sèrie d'exercicis pràctics (50 % nota final).