Descripció
L'adolescent, mecanismes d'aprenentatge, el paper del docent en l'aprenentatge i en interacció amb l'adolescent.
Esta asignatura permitirá al futuro profesorado de secundaria conocer las procesos de desarrollo de la personalidad del alumno en la etapa adolescente así como los procesos de aprendizaje involucrados. Se prestará atención a las actividades de interacción social en el aula y se desarrollarán diferentes metodologías docentes que permitan mejorar la práctica docente
Competències d'especialitat
- En el cas dels/les alumnes/alumnes de l'especialitat d'orientació educativa, conéixer les característiques psicopedagògiques dels alumnes per a poder avaluar-los i emetre els informes que es requerisquen.
- En el cas dels/les alumnes/alumnes de l'especialitat d'orientació educativa, conéixer les mesures d'atenció a la diversitat que es poden adoptar per a poder realitzar l'assessorament necessari en cada cas.
- En el cas dels/les alumnes/alumnes de l'especialitat d'orientació educativa, analitzar l'organització i funcionament del centre per a coordinar l'orientació, personal, acadèmica i professional de l'alumnat en col·laboració amb els membres de la comunitat escolar.
- En el cas dels/les alumnes/alumnes de l'especialitat d'orientació educativa, desenrotllar les habilitats i tècniques necessàries per a poder assessorar adequadament les famílies sobre el procés de desenrotllament i d'aprenentatge dels seus fills.
- En el cas dels/les alumnes/alumnes de l'especialitat d'orientació educativa, identificar els servicis públics i entitats comunitàries amb què puga col·laborar el centre i promoure i planificar, en col·laboració amb l'equip directiu, les accions necessàries per a una millor atenció de l'alumnat.
- CEOE1.Identificar i valorar els factores i procesos que incidixen en la capacitat de
aprenentatge del alumnat y en su rendiment escolar. - CEOE2. Analitzar, elaborar y revisar propuestas de materiales, situacions y contextos
educatius a partir del coneixement de estos factores i processos i de les teorías
actuals del aprenentatge y de la instrucció.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Conocer las características básicas del adolescente.
- Conocer las características básicas del aprendizaje en adolescentes.
- Conocer el papel del docente y proponer modos adecuados de relación con alumnos
- Conocer y aplicar técnicas para trabajar habilidades sociales en enseñanza obligatoria
- Conocer y aplicar técnicas de motivación
- Identificar y valorar los factores y procesos que inciden en la capacidad de aprendizaje del alumnado y en su rendimiento escolar.
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Palacios, J., Marchesi, A. y Coll, C. "Desarrollo psicológico y educación". Alianza Editorial.
- Papalia, D. y Feldman, S. "Desarrollo humano". Alianza Editorial.
Bibliografia Complementària
- KATHLEEN BERGER STASSEN. "PSICOLOGÍA DEL DESARROLLO: INFANCIA Y ADOLESCENCIA". PANAMERICANA.
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.
- Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.
- Aprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.
- Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.
- Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.
Avaluació
- Els sistemes d'avaluació associats a les metodologies docents seguides en este Màster per a esta assignatura són els següents:
Avaluació contínua d¿esta assignatura mitjançant la realització de treballs o exàmens tipus test. La nota final de les tasques realitzades (*nT) vindrà expressada en l'escala de 0 a 10 amb un decimal. El pes final d'aquesta part (*wT=0.3) serà del 30%.
Sessions transversals. Durant el primer semestre duem a terme una sèrie de seminaris i cursos online de caràcter transversal i orientació multidisciplinària sobre temes genèrics relatius a la docència en Secundària. La nota final d'este apartat (nS) vindrà expressada en l'escala de 0 a 10 amb un decimal. El pes final d'esta part (wS=0.1) serà del 10% i serà el mateix per a totes les assignatures del primer semestre.
Examen final tipus test amb 30 preguntes i 4 possibles respostes de què només una pot ser verdadera. La nota final de l'examen (nE) vindrà expressada en l'escala de 0 a 10 amb un decimal. S'establix una penalització de 0.3 punts per cada resposta errònia. Per tant la qualificació de l'examen vindrà donada per:
qualificació examen= (número aciertos-0.3*número de fallades) /3
El pes final d'esta part (wE=0.6) serà del 60%
En la convocatòria ordinària la nota final d'esta assignatura s'obtindrà per mitjà de l'expressió següent:
qualificació asignatura=nT*wT+nS*wS+nE*wE
En les convocatòries extraordinàries la nota final d'esta assignatura s'obtindrà per mitjà de l'expressió següent:
qualificació asignatura=nE
El sistema de qualificació establit a partir de la nota final obtinguda és:
De 0.0 a 4.9: Suspens
De 5.0 a 6.9: Aprovat
De 7.0 a 8.9: Notable
De 9.0 a 10.0 Excel·lent
Per a més informació consultar la web específica del Màster (http://masterprofumh.es)