Descripció
Innovació, avaluació i qualitat educativa, investigació científica en educació.
Esta asignatura pretende introducir al futuro profesorado de secundaria en los procesos de innovación docente. Se prestará especial atención en los procedimientos y metodologías vinculados con la evaluación y mejora de la calidad docente, y finalizaremos con la introducción a los procedimientos de investigación educativa.
Competències Generals
- Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants així com orientar-los, tant individualment com en col·laboració amb els altres docents i professionals del centre.
- Concretar el currículum que s'implantarà en un centre docent participant-ne en la planificació col·lectiva; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant de grup com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per si mateix i amb uns altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i la iniciativa personals.
- Conéixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
- Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn on estiga situat; desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada; participar en l'avaluació, recerca i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
- Informar i assessorar les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
Competències Específiques
- Conéixer les característiques dels estudiants, els seus contextos socials i motivacions.
- Comprendre el desenvolupament de la personalitat dels estudiants i les possibles disfuncions que afecten l'aprenentatge.
- Elaborar propostes basades en l'adquisició de coneixements, destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals.
- Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i diferents ritmes d'aprenentatge.
- Conéixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula i al centre, abordar i resoldre possibles problemes.
- Conéixer l'evolució històrica del sistema educatiu en el nostre país.
- Conéixer i aplicar recursos i estratègies d'informació, tutoria i orientació acadèmica i professional.
- Participar en la definició del projecte educatiu i en les activitats generals del centre atenent a criteris de millora de la qualitat, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència.
- Adquirir habilitats socials en la relació i orientació familiar.
- Conéixer els processos i recursos per a la prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència, els processos d'avaluació i d'orientació acadèmica i professional.
- Conéixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- Analitzar críticament l'acompliment de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
- Conéixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes de recerca, innovació i avaluació.
Objectius (resultats d'aprenentatge)
- Conocer y aplicar propuestas docentes innovadoras en el ámbito de la especialización cursada
- Analizar críticamente el desempeño de la docencia, de las buenas prácticas y de la orientación utilizando indicadores de calidad
- Identificar los problemas relativos a la enseñanza y aprendizaje de las materias de la especialización y plantear alternativas y soluciones
- Conocer y aplicar metodologías y técnicas básicas de investigación y evaluación educativas
- Ser capaz de diseñar y desarrollar proyectos de investigación, innovación y evaluación
Continguts
Unitats didàctiques
Pràctiques de l'assignatura
Bibliografia Bàsica
- Ca-al de León, Pedro (coordinador). "La innovación educativa". Tres Cantos (Madrid): Akal (2002).
- Carbonell, Jaume. "La aventura de innovar: el cambio en la escuela". Madrid: Moratal (2001).
- Gregoria Carmena López, David Doncel Abad, Ana María Navarro Cebrián, Blanca Sotos Vidal. "Promoci-n de la investigación educativa en las administraciones autonómicas". MEC-CIDE (Centro de Investigación y Documentación Educativa). 2006.
- MART-NEZ GONZÁLEZ, Raquel-Amaya. "La investigación en la práctica educativa: guía metodolgica de investigación para el diagnóstico y la evaluación en los centros docentes". MEC-CIDE (Centro de Investigación y Documentación Educativa). 2007.
Bibliografia Complementària
Programari
Metodologia i avaluació
Metodologia
- Aprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.
- Aprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.
- Aprenentatge orientat a projectes: Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant aprenentatges adquirits i fomentant habilitats relacionades amb la planificació, disseny, realització d'activitats i obtenció de conclusions.
- Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.
- Expositiu/Lliçó magistral: Transmetre coneixements i activar processos cognitius en l'estudiant, implicant la seua participació.
Avaluació
- Els sistemes d'avaluació associats a les metodologies docents seguides en este Màster per a esta assignatura són els següents:
Avaluació contínua d¿esta assignatura mitjançant la realització de treballs o exàmens tipus test. La nota final de les tasques realitzades (*nT) vindrà expressada en l'escala de 0 a 10 amb un decimal. El pes final d'aquesta part (*wT=0.3) serà del 30%.
Sessions transversals. Durant el primer semestre duem a terme una sèrie de seminaris i cursos online de caràcter transversal i orientació multidisciplinària sobre temes genèrics relatius a la docència en Secundària. La nota final d'este apartat (nS) vindrà expressada en l'escala de 0 a 10 amb un decimal. El pes final d'esta part (wS=0.1) serà del 10% i serà el mateix per a totes les assignatures del primer semestre.
Examen final tipus test amb 30 preguntes i 4 possibles respostes de què només una pot ser verdadera. La nota final de l'examen (nE) vindrà expressada en l'escala de 0 a 10 amb un decimal. S'establix una penalització de 0.3 punts per cada resposta errònia. Per tant la qualificació de l'examen vindrà donada per:
qualificació examen= (número aciertos-0.3*número de fallades) /3
El pes final d'esta part (wE=0.6) serà del 60%
En la convocatòria ordinària la nota final d'esta assignatura s'obtindrà per mitjà de l'expressió següent:
qualificació asignatura=nT*wT+nS*wS+nE*wE
En les convocatòries extraordinàries la nota final d'esta assignatura s'obtindrà per mitjà de l'expressió següent:
qualificació asignatura=nE
El sistema de qualificació establit a partir de la nota final obtinguda és:
De 0.0 a 4.9: Suspens
De 5.0 a 6.9: Aprovat
De 7.0 a 8.9: Notable
De 9.0 a 10.0 Excel·lent
Per a més informació consultar la web específica del Màster (http://masterprofumh.es)