HEMATOLOGIA AssignaturaCodi: 1948Titulació: Grau en MedicinaFacultat de MedicinaCurs: Curs 5 de Grau en MedicinaSemestre: 1Tipus: ObligatòriaIdioma: CastellàECTS: 4,5Teoria: 3Pràctica: 1,5Hores: 112.5Adreçades: 45Compartides: 52.5Autònomes: 15Matèria: Patologia Mèdica i Quirúrgica I: Dermatologia, Hematologia, Immunologia i Al·lergologiaMòdul: Formació Clínica HumanaDepartament: Medicina ClínicaÀrea: MEDICINA Contingut relacionat Carregant... DescripcióComprèn l'estudi de les entitats nosològiques més prevalents en la pràctica clínica diària que afecten al sistema hematològic, realitzant l'anàlisi de la seua incidència, etiologia, fisiopatologia, lesions estructurals, manifestacions clíniques, diagnòstic, pronòstic i tractament mèdic o quirúrgic.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaMARCO VERA, PASCUAL■■■FERNANDEZ ABELLAN, PASCUAL■■Interés professionalCompetències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsComprendre i reconéixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.Comprendre i reconéixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.Comprendre i reconéixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, i basar-se en l'evidència científica disponible.Obtenir i elaborar una història clínica que continga tota la informació rellevant.Realitzar un examen físic i una valoració mental.Tenir capacitat per a elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.Reconéixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que exigeixen atenció immediata.Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, aplicant els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen el malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de forma comprensible a tercers.Competències EspecífiquesConéixer i manejar els principis de la medicina basada en la (millor) evidència.Reconéixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de la sang.Conéixer la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.Valorar la relació risc/benefici dels procediments diagnòstics i terapèutics.Conéixer les indicacions de les proves bioquímiques, hematològics, immunològiques, microbiològiques, anatomopatològiques i d'imatge.Profilaxi tromboembòlica.Transfusions.Saber utilitzar els diversos fàrmacs adequadament.Objectius (resultats d'aprenentatge)01Conèixer el diagnòstic i terapèutica al pacient amb anèmia. Saber establir els diagnòstics diferencials dels diferents tipus d'anèmia.02Conèixer el concepte d'Aplàsia. Pancitopènies centrals i perifèriques. Maneig del pacient amb insuficiència medul·lar03Explicar els criteris clínics i biològics de les Leucèmies Agudes. De les Síndromes Meloproliferatius Crònics. Dels síndromes Linfoproliferatius Crònics04Conèixer els trastorns de la *Hemostasia i valoració clínica del pacient amb malalties hemorràgiques. Concepte de Trombocitopènia, Trombocitopaties, Hemofílies i Coagulació Intravascular Disseminada.05Conèixer les indicacions de la anticoagulació. Fàrmacs anticoagulants. Importància de la tromboprofilaxis en diverses situacions clíniques. Concepte de Trombofilia06Conèixer les Indicacions de les transfussions dels diversos components sanguinis. Efectes indesitjables de la transfussió sanguínia. Maneig del pacient amb hemorràgia crítica.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesU1Unitat Didàctica 1.U2Unitat Didàctica 2.U3Unitat Didàctica 3.U4Unitat Didàctica 4.U5Unitat Didàctica 5.U6Unitat Didàctica 6.U7Unitat Didàctica 7.U8Unitat Didàctica 8.U9Unitat Didàctica 9.U10Unitat Didàctica 10.U11Unitat Didàctica 11.U12Unitat Didàctica 12.U13Unitat Didàctica 13.U14Unitat Didàctica 14.U15Unitat Didàctica 15.U16Unitat Didàctica 16.U17Unitat Didàctica 17.U18Unitat Didàctica 18.U19Unitat Didàctica 19.U20Unitat Didàctica 20.U21Unitat Didàctica 21.U22Unitat Didàctica 22.U23Unitat Didàctica 23.Associació objectius i unitatsObjectiu/UnitatU1U2U3U4U5U6U7U8U9U10U11U12U13U14U15U16U17U18U19U20U21U22U23010203040506Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaSan Miguel, Jesús F. Sánchez Guijo, Fermín M. "Cuestiones en hematología". Madrid [etc.] Elsevier Science Harcourt D.L. 2002. Rodak, Bernadette F. "Hematología fundamentos y aplicaciones clínicas". Madrid [etc.] Editorial Médica Panamericana cop. 2005. J. Sans-Sabrafen, C. Besses Raebel, JL. Vives Corrons,. "Hematología clínica". Elservier España, 2006.Moraleda, J. "PREGRADO DE HEMATOLOGÍA". 1ª Ed. LUZAN 5. 2011.Bibliografia ComplementàriaEnllaçoshttp://umh1949.edu.umh.esProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge cooperatiu: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant estratègies de treball cooperatiu entre estudiants i fomentant la responsabilidad compartida per assolir metes grupals.Contracte d'aprenentatge: Desenvolupar aprenentatges actius mitjançant un acord entre el professor i l'estudiant en què es compromet què se'n va a aprendre, com se'n va a fer el seguiment d'aquest aprenentatge, el període de temps que s'estableix i els criteris d'avaluació.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.Resolució d'exercicis i problemes: Exercir, assajar i posar en pràctica els coneixements previs mitjançant la repetició de rutines.AvaluacióAvaluació ordinària de juny: Examen de preguntes d'elecció múltiple (60%), preguntes amb respostes curtes (40%).Per a les avaluacions de setembre i desembre l'avaluació serà de 6 preguntes PRAC.