PRÀCTICUM I AssignaturaCodi: 479Titulació: Màster Universitari en Formació del Professorat ESO i Batxillerat, FP i Ensenyament d'IdiomesFacultat de Ciències Socials i Jurídiques d'OriolaCurs: Curs 1 de Màster Universitari en Formació del Professorat ESO i Batxillerat, FP i Ensenyament d'IdiomesSemestre: 2Tipus: Pràctiques externesIdioma: CastellàECTS: 6Teoria: 3Pràctica: 3Hores: 150Adreçades: 20Compartides: 120Autònomes: 10Matèria: PracticumMòdul: Mòdul PracticumWeb docent Departament: Contingut relacionat Carregant... DescripcióEl Pràcticum I pretén l'adquisició d'experiències en planificació, docència i avaluació de les matèries corresponents, el domini de l'expressió oral i escrita en la pràctica docent i el domini de les destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar un clima per a l'aprenentatge i la convivència per part de l'alumne a través de l'assistència a les classes i a altres activitats del tutor en el centre.ProfessoratNomResponsableTeoriaPràcticaSEGURA HERAS, JOSÉ VICENTE■■■MORALES SOCUELLAMOS, JAVIER■■Interés professionalEl Practicum I consisteix en la realització d'una estada en un centre de secundària, formació professional o escola d'idiomes. Familiaritza l'alumnat amb l'entorn professional en què un docent du a terme la seua activitat, i facilita la presa de contacte amb el que comporta la labor docent en la seua relació amb tots els agents que intervenen: estudiants, claustre i centre. A més, a l'estar tutelats durant esta estada per docents amb experiència en el centre, aconseguixen un acostament a la realitat acadèmica impossible d'aconseguir d'una altra manera.Competències i resultats d'aprenentatgeCompetències GeneralsConèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants així com orientar-los, tant individualment com en col·laboració amb els altres docents i professionals del centre.Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.Concretar el currículum que s'implantarà en un centre docent participant-ne en la planificació col·lectiva; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant de grup com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per si mateix i amb uns altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i la iniciativa personals.Conéixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn on estiga situat; desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada; participar en l'avaluació, recerca i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.Conéixer la normativa i organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.Conéixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social de cada època.Competències EspecífiquesAdquirir experiència en la planificació, la docència i l'avaluació de les matèries corresponents a l'especialització.Acreditar un bon domini de l'expressió oral i escrita en la pràctica docent.Dominar les destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i la convivència.Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació a partir de la reflexió basada en la pràctica.Objectius (resultats d'aprenentatge)Conéixer les tasques bàsiques de planificació i impartició de classes, ús de tics en l'aula, dinamització de tutories. Col·laborar en l'avaluació. Planificar, preparar, impartir i avaluar una unitat didàctica en l'aula.Conéixer a través de l'observació, documentació i implicació en la mesura que siga possible, els detalls de funcionament del departament didàctic del tutor, PCA, coordinació del departament i reunions, coordinació i planificació d'activitats extraescolars.Conéixer a través de l'observació, documentació i implicació en la mesura que siga possible, els procediments del dpto. d'orientació escolar en el centre, tractament de necessitats especials, pla d'acció tutorial i funcions del tutor, gestió informàtica del seguiment d'estudiants, procediments d'atenció a les famílies i reunions.Conéixer a través de l'observació, documentació i implicació en la mesura que siga possible, els principis bàsics de funcionament del centre, normes i organigrama, oferta educativa del centre, legislació bàsica del centre i la que afecta els professors, documents específics del centre i projectes en què està implicat.ContingutsTemes de teoriaUnitats didàctiquesActivitats d'observació i intervenció proposades en els centres de practicum.Pràctiques de l'assignaturaBibliografia BàsicaBibliografia ComplementàriaEnllaçosAmpliar información en la web específica del máster.ProgramariMetodologia i avaluacióMetodologiaAprenentatge basat en problemes: Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes que fomentin en l'estudiant el pensament i/o experimentació, així com la presa de decisions.Estudis de casos: Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats, per tal d'interpretar-los i resoldre'ls, entrenant diversos procediments alternatius de solució.AvaluacióTota la informació sobre l'avaluació del practicum es pot consultar a la web especifica del master http://masterprofumh.es.